Internationell författarscen på Malmö Stadsbibliotek; Erlend Loe

Malmö Stadsbibliotek har sedan några år tillbaka Internationell författarscen som till skillnad från den i Stockholm på Kulturhuset är gratis. Jättebra initiativ samt jätteintressant och roligt att gå på.

I fredags var det Erlend Loe som gästade och liksom sina böcker var han riktigt rolig. Saker jag lärde mig;

  • efternamnet uttalas Lo. Stumt e alltså.
  • han har skrivit 20-25 böcker (jag har läst 5).
  • han har även gett ut barnböcker, vilket till viss del förklarar att punkten ovan var förvånande för mig (gissa varför).
Här försöker jag infoga samtalet i bambuseformat:

http://static.bambuser.com/r/player.swf?vid=2551362

Loe började skriva när han som frankofil gymnast tog ett utbytesår i Frankrike och kände sig väldigt ensam. Som stora författare på 1900-1920-talet så skrev han därför dagbok. Något han fortsatte med senare och temat från ungdomen och Frankrikevistelsen; utanförskap och känslan av att vara… udda speglar sig nu i hans böcker. De böcker jag har läst av Loe är absurda och det är det jag gillar. När jag för förata gången läste honom var det boken Doppler – och jag skrattade redan på första sidan. Efter fem sidor hade jag upptäckt så många roliga saker att jag tänkte stryka under dem men insåg att det skulle inte gå. Det var för mycket. Sen har inte alla böcker varit riktigt lika roliga; Doppler och Super. Naiv är mina två favoriter.

Vidare berättar Loe att hans karriär började med att han skickade in ett manus, blev refuserad men insåg att det var en äldre människa som läst hans utkast och skickade därför in det igen och blev publicerad. Och gick det så lätt att bli publicerad, då skulle han minsann skriva som ett leverne. Loe tänker inte på vem han skriver för eller försöker målgruppsanpassa sig, han skriver för sig själv och sen får läsaren gilla det eller inte. Och barnböckerna då? Nja, de är klassificerade som barnböcker för de kanske var lite väl absurda för vuxenklassificering men någonting måste man ju klassificera dem som. Var skall man annars ställa böckerna och hur skall folk då se/hitta dem? Han måste sälja ju. Och barnböckerna är faktiskt för åldern 9-99 år.

Under skrivandet har Loe exprimentierat lite med stilen. I Volvo Lastvagnar, uppföljaren till Doppler som han själv satte sig i fällan att skriva, fösökte han skriva utifrån tre olika personer men hamnade ändå i jag-format. Som han inte redigerade bort utan helt enkelt skrev in i form av en ”inte så viktig persona”. Han försökte också skriva en bok helt utan kapitelindelning och dialogtecken. Men där satte en vän stopp; det var oläsligt! Loe fick vackert redigera men valde då att numrera inte kapitlen utan styckena. Han är en liten filur, den där Loe. Det var kul att se att böcker kan springa fram bara så där från en personlighet och inte är krystat absurda. Han hade mycket kul att säga och jag skrattade flera gånger under samtalet. Att höra en författare prata om sitt skrivande och tankar kring detta ger mig otroligt mycket.

2 thoughts on “Internationell författarscen på Malmö Stadsbibliotek; Erlend Loe

  1. Ping: Fvonk « Booze'n'Books

  2. Ping: Fvonk av Erlend Lor | Blogg

Kommentera

