Havsmannen

Det är sån lycka när man går in på biblioteket och hittar en ny bok på Nyhetstorget, hyllorna där populära böcker finns som inte kan bokas och som lånas ut två veckor istället för normala fyra. Där hittade jag Havsmannen och kunde stryka min 178:de plats i reservationskön. För Havsmannen av Carl-Johan Vallgren är en populär bok. Vallgren har idag en god resumé och det är dryga tre år sedan förra boken Kunzelmann och Kunzelmann. Havsmannen är en mycket tunnare bok än den förra och som det föreslogs i programmet Babel så verkar Vallgren söka sig till nya genrer för varje bok, havsmannen kallas Feel-bad bok. En bok som får oss må dåligt. Ja, bokens berättare har det ganska trist både hemma och i övriga relationer (läs skola då berättaren är i skolåldern), omgivningen är blind och vi får också en titt på allmän ondska.

I den här boken har Vallgren så att säga återgått till sina rötter, handlingen utspelar sig i en liten håla nära Falkenberg på 80-talet. Huvudpersonen är en tonårig flicka, Nella, vars hemförhållanden är katastrofala (det här är inte Vallgrens rötter dock) med en pappa som oftare sitter inne än är hemma och en mamma som är så olycklig över pappans frånvaro att hon dricker och inte orkar bry sig om sina barn. Det finns en lillebror som är något udda och placerats i OBS-klass men är trots det hårt mobbad och utsatt, den enda som bryr sig är storasyster Nella. Nella har själv problem med utanförskap och att sköta hemmet och sin mamma trots sin unga ålder. Romanen utspelar sig under en tidsperiod där mobbingen av syskonen sätts på sin spets då skolans värsting på lösa men inte helt ovidkommande grunder anklagar Nella för att ha skvallrat. Ett ultimatum ställs och Nella måste betala för att hennes bror inte skall råka riktigt riktigt illa ut. Vi följer Nellas kamp att få ihop summan att köpa sin brors frihet med och de förhandlingar hon för med banemannen. parallellt med mobbinghistorien får vi träffa Havsmannen. Ett väsen som fångats och måste hemlighållas men som ingen vågar göra något åt, allra minst frigöra det. Nella får en speciell kontakt med Havsmannen och trots sin egen utsatthet – eller eftersom det är en parallell historia, kanske just på grund av sin egen utsatthet känner hon igen sig och vill – försöker hon hjälpa detta väsen så gott hon kan.

Jag kommer ihåg när Kunzelmann och Kunzellman kom ut att Vallgren då poängterade vilken research han gjort för att kunna skriva om konsten och förfalskningar så som han gjorde. Han har också berättat hur stolt han kände sig över både Dokument rörande spelaren Rubashov och Den vidunderliga kärlekens historia då de enligt honom var så informationsberikade och dokument över epoker. Därför är det med förvåning jag märker att det nästan inte återges någon fakta alls om den så kallade Havsmannen. Detta väsen känns väldigt påhittat och har faktiskt ingen förankring alls i berättelsen. Det enda jag kan se är just att man skall dra paralleller mellan ondskan riktad mot Nella och bror och mot Havsmannen; båda baserade på inget annat än utanförskap och människans inneboende ondska och (frånvaro) av spärrar.

Boken är väldigt lättläst, som ni kanske förstår med en övernaturlig twist och beskriver bra hur illa det kan gå i destruktiva familjer där barnen kämpar för att hålla skenet uppe och lurar omgivningen. Eller, lurar gör de väl inte egentligen men lyckas hålla omgivningen stången. Den hade lika gärna kunnat utspela sig i nutid. Dock lämnar boken inget större avtryck hos mig och jag är lite besviken på upplösningen, när vi nu talar mtstiska väsen så kunde Vallgren gått all in tycker jag. Nu blev det lite ”jaha” över det hela och inget minnesvärt. Jag har fler funderingar och eftertankar kring Vallgrens musik (älskar!) och många gånger feel-bad texter än vad jag får av den här boken.

Vallgen kommer till Lund på Litteraturbaren den 3:dje maj. Har jag råd skall jag ta mig dit, för han är mysig att lyssna på – Vallgren. Men helst upplever jag honom som musiker, live. Hoppas det kommer en skiva snart!

Kommentera

