Jag skulle aldrig ljuga för dig

På baksidan av Moa Herngrens Jag skulle aldrig ljuga för dig står

Jag skulle aldrig ljuga för dig är en skoningslös och insiktsfull berättelse om en kvinna som suddar ut sig själv till den grad att hon balanserar på gränsen till galenskap.

Det är en mycket bra beskrivning av boken som fick mig att förundras och fortfarande fundera. Huvudpersonen är Cecila, en trebarnsmamma som liksom sin man arbetar som terapeut. De bor på Stora Essingen, en ö mitt i stan och har det på det hela taget bra. Jag uppfattar det som att Cecilia tidigare trivts med sitt liv och i första kapitlet har hon fortfarande positiva känslor för sin familj även om man anar en viss irritation. Men detta byts snabbt ut, nästa kapitel är ett hopp på 6-7 år fram i tiden och Cecilias liv tuffar på – men i hennes tankegångar är hon irriterad på och känner sig kvävd av familjens behov. Även i arbetet känner hon irritation och något som jag skulle vilja kalla uppgivenhet. Hon spelar omtänksam och gör rätt saker, finns alltid där, fixar och planerar och hjälper par att ta itu med sina problem. Men tankegångarna! Jag blir förskräckt över hur hon tänker om sina barn och manipulerar dem och äcklad över hur hon behandlar sina patienter.

20120418-121709.jpg

Liksom i boken Jag skall bara fixa en grej i köket följer vi en kvinnas tankar, hennes tillstånd och hur detta destruktiva tillstånd accelererar samtidigt som förnekelsen sätter in. Vi tar del av omgivningen och viss uppväxt som kan ge svar på varför det blev som det blev. Men inga riktiga svar, det är upp till läsaren att göra sin egen psykologiska bedömning. Kvinnan i centrum är inte direkt någon man sympatiserar med och även om beroenden och destruktiva beteenden är hemskt svårt att hantera så blir jag arg och chockad att människan inte gör något åt sig själv. Cecilia vägrar känna sig själv och sin egna vilja, hon lever i en föreställning av hur hon borde agera och tycka. Men det har börjat skava och då Cecilia vägrar inse att hon mår dåligt tar sig ångesten uttryck i maniskt löpande, avtrubbat känsloliv och påverkar relationerna till familjen. Också i arbetet tar sig den undermedvetna, missnöjda Cecilia in och de parterapisessionerna hon håller blir scener hon regisserar utifrån eget tycke. Saker eskalerar och Cecilia börjar stjäla, är otrogen, sviker sina barn och begår regelmässiga fel i sin arbetsroll. Hon ljuger och manipulerar och på nätterna springer hon maraton i mörka skogar med förhoppning om att bli överfallen. Nej, Cecilia får ingen sympati av mig då hon är vidrig mot nära och kära samt i sin profession men jag kan absolut se att hennes handlingar är självdestruktiva och att hon utmanar sig själv som straff, om än undermedvetet.

Förutom första hoppet i tid är det en ganska kort komprimerad tid vi följer Cecilia i boken, ca ett år. Jag tycker tidsskildringarna är jättebra skrivna och kapitelimdelningarna lättsamma. I en del kapitel följer vi andra personer kring Cecilia, som en slags bekräftelse av hennes agerande. En del sådana kapitel funkar fint, två av dem känns något krystade men det kan vara min motvilja mot det som beskrivs. Ett av barnen kommer mer till tals, mellanbarnet och enda dottern som Cecilia har så svårt knyta an till men som nog är den som är mest lik henne (mamma är lik sin mamma). Även om Cecilia på ytan lever ett välartat liv är det på sätt och vis skönt att se att barnen ser igenom henne. Visst gör det ont hur hon behandlar dem men det göms inte undan i berättelsen, utan även om barnen inte är i centrum av boken så följer vi läsare deras olika sätt att hantera mammas beteende och vilka följder detta får. Precis som i förra boken är barnets utsatthet hemsk och maktlös.

Kommentera

