En enda sanning

Inför en bokbloggarkväll på Akademibokhandeln Gleerup, Lund så fick jag boken En enda sanning av Olle Lönnaeus. Det är Lönnaeus tredje deckare men trots de alla utspelar sig i Skåne så är det den första av honom jag läser. Hans böcker har fått väldigt bra kritik men när jag läser vad de tidigare handlat om får jag känslan av att de alla är fristående. Att man inte, så som i så många andra svenska eller skandinaviska deckare, följer ett kriminalteam eller journalister. Därför är det rätt intressant att kriminalarna här ges en viss bakgrund, det känns också som att den är ny, inte som att den syftar till att återkoppla till tidigare träffar i tidigare böcker. Kanske kommer vi att få träffa Fatima – den ena huvudkaraktären och polisen i boken – igen? Fatimadras in i mordet på konstnären Mårten Lindgren trots att fallet lämnats över till Säpo. Detta troligen för att hon med Libanesiska rötter kunde tolka de arabiska tecken som skrivits på väggen när Mårten mördades; Guds vrede. Lite privatletande på nätet leder henne till en internetsida där man i Guds vredes namn säger man kommer förstöra blodsbandet mellan fienderna (Sverige och Danmark). Fatima anmäler sin upptäckt till Säpo och då Säpo dessutom har en arab i häktet som de inte får något ur tar man chansen att ta in Fatima i undersökningen. Fatima får hålla förhör med den misstänkte för mordet på Mårten men driver också egen spaning då hon inte vill utesluta att det finns andra som velat Mårten illa. Denna känsla, att Mårten inte bara var illa omtyckt på grund av de kränkande tavlor av profeten som ett svin, baserar hon på mötet med hans son Joel.

Joel är den andra huvudkaraktären i boken. En tämligen nyskild musiklärare som tagit tjänstledigt för att skriva en roman på Österlen om sina år i en sekt. Österlen är hans hemtrakter som han inte varit i på många år. Inte sedan han som ung bröt kontakten med sin våldsamme far Mårten en gång för alla. En sen kväll, mitt i en svår snöstorm ringer Mårten Joel och ber honom komma över. Full – på alkohol och tvivel – berger sig Joel beväpnad hem till Mårten men behöver inte vara rädd. När han kommer dit är Mårten mördad. Parallell med Säpo och Fatimas utredningar så gör Joel en egen utredning. Eller uppgörelse med sin relation till fadern och den frånvarande modern. En del personer som varit fadern nära söker självmant upp Joel för att beklaga sorgen, en del söker Joel upp för att spåra och förstå varför fadern var som han var.

 

Lönnaeus har en bakgrund som journalist på Sydsvenska Dagbladet där han skriver om politik i bland annat Mellanöstern. Jag kan tycka att jag känner han är jornalist, svårt att sätta fingret på och ingen av karaktärerna (jo, en bifigur) är journalist men det är något. kanske är det att jag tycker boken känns insatt i problematiken med främlingsfientlighet och fanatiker. Detta är ett starkt tema i boken och det är något med sättet karaktärerna uttrycker sig. Kanske främst de andra poliserna när de ger girlingar, undertryckt rasism men trots allt helt accepterar Fatima och hennes påbrå. Jag får samma känsla som när jag läser ett reportage, man säger inte rent ut vad man tycker och tänker men det finns där under ytan och kommer upp lite då och då. Men allt är politiskt korrekt.

Boken var helt okej och för mig var slutet oväntat – ett stort plus. Jag gillade den ganska lugna tonen, gillade mindre förfallet som Joel och hans far hängav sig åt men det var del av deras liv. Jag gillade Fatima och att hon faktiskt fick ha en kvinnlig kompis på polisen, annars brukar det vara så viktigt med en av varje kön. Nu kunde Fatima ringa sin kollega och både snacka jobb och skvaller – som alla gör! Jag gillade inte att Fatima blev lite asexuell, hon kunde gott fått släppas lös lite, vi märkte att hon ville ju.

Kommentera

