Bookedbok: Allra hemskaste syster

När Booked gick ut med att de skulle köra Allra hemskaste syster av Lina Forss trodde jag inte jag skulle hinna få den, rosa och en ganska känd författare. Men jag hade minsann tur och hann svara i tid för att få boken och blev jätteglad.

Allra hemskaste syster är den första av tre romaner Forss skriver som baseras på verk av Shakespeare, ett spännande koncept och jag älskar sådana lekar – tänker på Gregorious och Mordets praktik som är historier som spinner på Doktor Glas. Allra hemskaste syster bygger på Kung Lear som jag inte läst men kollade storyn på Wikipedia; en äldre kung bestämmer sig för att ge sitt rike till den av sina döttrar som älskar honom mest. De två äldre döttrarna fjäskar järnet och gör beskrivande kärleksförklaringar medan den yngste dottern inte vill delta i ett sådant spel och menar att den kärlek hon känner inte kan återges i ord. Kungen väljer att bli sårad och delar riket mellan de två äldre döttrarna som han sedan besöker/bor hos. Dock visar de sina riktiga ansikten och kungen blir undanskuffad och sedd som jobbigt bihang när de väl fått ut sitt arv. Den yngre dottern blir dumpad av en friare när hon blir lottlös men en gifter sig med den franske kungen som ser förbi arvet. Med i historien finns kungens rådgivare, dennes son som de båda äldre döttrarna (varav den ena gift – med en högt ansatt adelsman inom hovet) är förälskade i samt rådgivarens oäkte son som alla mer eller mindre känner till då även han är högt ansatt men inte erkänd. Själva historien slutar tragiskt med en kung som ångrar sina beslut och döttrar som dör. Riket styrs slutligen av den ena dotterns man men han är inte helt nöjd med ”äran”.

20120521-111903.jpg

Så, Allra hemskaste syster. Boken kör igång i snabbt tempo med karaktärsbeskrivningar. Leander, en rik man med fyra (wtf!) döttrar och ett privat klädimperium diagnosernas med prostatacancer i inte allt för äldre dar. Han hetsar döttrarna (inte den yngsta som endast är 16 år) att bli delaktiga i företaget för att få ärva detta och få en styrelseplats. De två äldre är sugna och konspirerar både tillsammans och mot varandra. Den näst yngsta dottern vill bara fortsätta sina studier i London även om hon gör bättre ifrån sig som skolans festfixare än med uppgifterna. Efter att fått reda på pappans dödsbesked och vägrat deltaga i spelet så har dotter och far ingen kontakt på ett halvår (tror jag). Dock är det ständig telefonkontakt mellan systrarna, de är märkvärdigt nära fast de oftast är osams. Det är luxuösa våningar och vackra framgångsrika unga människor och originella (verkar författaren vilja säga men jag tycker det låter ganska vanligt) klädstilar. För systrarna är så speciella med sina personligheter och långa hår. Örk. Det är för mycket beskrivningar och när beskrivningarna packas så på varandra blir de till slut också motsägande, som om att författaren i sina försök göra sina karaktärer vimsigt attraktiva glömmer vad hon skriver och bara öser ur sig. Någon tänder en cigarett under ett telefonsamtal och blir efter telefonsamtalet, som varade typ en sekund, sittandes med den otända cigaretten. Det är sånt här som får mig ogilla boken. Beskrivningar som skall vara häftiga, som är motsägelsefulla och ganska jobbiga. För det är inte mycket till handling. Jag förstår det är svårt att skriva om ett känt verk till nutid utan att bara kopiera men det här är faktiskt ganska trist, tyvärr. Och varför har Forss skrivit in en extra syster som knappt är med och inte tillför något? Dessutom är boken rörigt skriven med alltför snabba kast mellan berättarröst, ibland är det svårt följa vem det är som tänker/talar och vem den personen syftar på. Och då räknar jag mig faktiskt som en läsare som brukar hänga med och vara förlåtande.

Jag visste Forss skrivit Vildängel och trodde mig ha läst den, varför jag blev jätteförvånad över jetsetstilen i boken (trist) men när jag kollade upp den så förstår jag att detta är Forss område och jag hade blandat ihop Vildängel med Vingklippt ängel – två ganska olika böcker verkar det som. Tyvärr måste jag säga att det bästa med Allra hemskaste syster är iden och omslaget.

Kommentera

