Stora #bokbytardagen

Imorse packade jag en tygkasse böcker (dubletter och några böcker jag tyckt var dåliga och inte vill ha hemma) och satte mig på tåget mot Stockholm. Stockholmsbesöket var för en arbetsintervju men då det Stora Bokbytardagen tänkte jag slå två flugor i en smäll och fixa lite bra böcker på Kulturhusets happening.

20120525-205456.jpg

På vägen till Stockholm läste jag de två noveller jag fått av Collings förlag. Bra och lagom format för tågtur. Kände att de böckerna ville jag inte byta bort.

På Stockholm Centralstation delade de ut Grannen (17000 ex till förmån för Barncancer, heja vad bra). Tog ett ex och ett till Matilda jag skulle träffa senare. I efterhand ångrar jag att jag inte tog en ljudbok till pappa, för de hade även det formatet.

Tågförsening gjorde att jag inte hann med något innan intervjun men efteråt strosade jag ned mot centrum och kom fram till Kulturhuset. De hade en hel del personal eller vad man skall kolla dem, personer i tröjor för bokbytardagen. Ett pågående program där jag kom in när förlagsfolk bytte böcker med varandra och två (vad jag såg) bord med böcker att botanisera bland. Men så besviken jag blev! Det var mest böcker i klass med dem jag själv rensat ut, det vill säga skit mer eller mindre. Bytte till mig en Moa Martinsson i Svalanbindning och satte mig och surade. Och lyssnade vidare på programmet. Så kom debutanten Jonas Joelson upp och bytte bort sin Tabula Rasa Hotels. Den lyckades jag knipa och när jag var uppe och rörde på mig såg jag att det kommit in nytt på borden. Hittade Ulf Lundells Jack i en välbevarad pocketupplaga, den tunna boken om hashtaggen Prata om det och Atwoods Rövarbruden som jag är osäker på om jag har läst.

20120525-205053.jpg

När Lars Rambe gick upp på scen kom Matilda, lite skoj sammanträffande då han är vår bokmässekompis. Vi tog några varv runt borden och Matilda hittade en del böcker. Men hon ville inte ha Grannen som jag tagit till henne på Centralen, det blir nån annan som får den

Jag lade märke till att de böcker jag lagt dit nu var borta. Bra någon annan ville ha dem. När Suzanna Dilber varit på scen var jag sugen på att byta till mig hennes Dubbelexponering men trots jag var på alerten så hann någon annan före. Attans. Sista boken jag bytte till mig innan det var dax gå till Centralen var Ursäkta att man vill bli lite älskad av Johanna Thydell.

Tyvärr var det ingen författare eller boklåda i bistron på tåget hem heller (fastän det sades skulle vara boklåda) så min bokbytardag slutar här.

2 thoughts on “Stora #bokbytardagen

  1. Ping: Dubbelexponering « Booze n' Books

  2. Ping: Dubbelexponering av Suzanna Dilber | Blogg

Kommentera

