Wrestlarna

Kafka på jobbet är den ärligaste blogg jag känner till och när Wrestlarna av Viktor Johansson omskrevs som en av de starkaste läsupplevelserna så satte jag direkt upp mig på väntelistan på biblioteket.

Jag har redan två böcker av Viktor Johansson hemma, två tunna böcker utgivna på Modernista varav den ena Viktor fick Katapultpriset för. Dock har jag inte läst dessa böcker. De har hamnat i den där ständigt växande högen av böcker jag hemskt gärna vill läsa men liksom inte har tid just nu eftersom jag har så många andra böcker att läsa. Så intresset för hans författarskap fanns där, absolut. Ibland behövs bara något som gör att man triggas och tar fram en bok som ligger och väntar. Nu, efter att ha läst Wrestlarna – den senast utgivna boken, på nytt förlag, hoppas jag att jag tar mig tid för de två böcker jag har i min ägo.

20120603-200935.jpg

Wrestlarna kan sorteras in under prosa, det är en vackert skriven bok om tämligen fula liv och insikter. Boken varvar kapitel kring fyra subkulturer representerade av en till tre karaktärer;

  • Cineasterna, efter Björns död går hans mamma igenom hans egenskapade filmarkiv för att finna och lära känna den son hon förlorat. Med sina två vänner Lovisa och John har Björn utvecklat sina filmatiseringskunskaper och tagit allt större risker för att förverkliga sitt (sina) liv på film.
  • Skejtarna, Lukas vill inget starkare än att bli upptäckt och berömd. Richard döljer sin förbjudna kärlek till Lukas i form av stöttning och kamaratskap.
  • Videobloggaren, Millan med massvis av följare som beundrar henne och skriver hätska kommentarer. Hon lever genom kameran och vill dela sitt budskap men möts av skepsis och äckel.
  • Webcamflickorna, Alicia vill inte vara ensam och söker sig till internet, märker det finns pengar att tjäna och tar sitt beroende allt längre. Ida vill älska och skydda Alicia och enda sättet är att gå med i Alicias framträdanden, för att komma nära

Alla är unga, de önskar bli sedda och accepterade. De har föreställningar om livet men kan inte ens komma in på de enklaste okvalificerade jobben. Pressen och känslan av självständighet ställs i kontrast till ett samhälle som inte har plats för dem. De är wrestlare, de slåss i en konstruerad form där vinnaren är den som ger bäst show. De tar ut sin frustration samtidigt som de finner egna vägar att synas, finnas till. De försöker, de kämpar, de förgås, allt i ett väldigt vackert och metaforiskt språk av Vikor Johansson.

Det är en bok om ungdomar som står inför vuxenskap, om att få finnas, göra nytta och göra det man vill. Att hitta sig själv och våga vara den man är. Det är en bok om den generation som är ung idag. En generation jag inte tillhör men känner igen utifrån vad jag läser i tidningar och hör i politiska budskap.

Kommentera

