Dubbelexponering

Jag missade den med några sekunder på bokbytardagen på Kulturhuset men fick tag på den på biblioteket; Dubbelexponering av Suzanna Dilber. En debutant vad gäller romaner som debuterar med ett intressant angreppssätt. Dubbelexponering följer två kvinnor som upplever otrohet, en är den bedragna, den andra den andra kvinnan. Men de är inte del i samma otrohetsaffär, de känner inte ens varandra, varför man som läsare inte behöver ta parti för någon av dem. Istället får vi ta del av deras känslor var för sig och kan se hur kärlek kan göra både gott och ont men framför allt ställa oss frågan vad kärlek är.

20120606-183543.jpg

Jossa är gift med två barn, för något år sedan så hade äktenskapet en kris men det reddes upp med parterapi och allt är idag bra. Tills Jossa får reda på att hennes man haft en annan under tre års tid. Stenhård lämnar Jossa omedelbart familjen för att tillfälligt bo hos sin goda och för närvarande enda äkta vän. Historien blir fulare när Jossas man inte tar ansvar för sitt beteende utan visar sig vara otroligt egoistisk i sina känslor. Jag blir förvånad över Jossas rationella beteende och lite avundsjuk på hur lätt hon kan ta tjänstledigt och spendera pengar under ett uppehåll på Gotland som hon tar för att landa i sina känslor samt för att fly Stockholm där allt för mycket påminner henne om sveket. Jag älskar hennes väninna som är saklig och kvasianalytisk (deras benämning). Hon är fin att hålla i handen och ger bra mothugg när Jossa anklagar sig själv för vad som hänt. Jag gillar också att Jossa står upp för sig själv samtidigt som hon inte gör separationen till något smutsigt för barnen eller blir kletigt behövande.

Ella är den andra kvinnan som fann kärleken i sitt liv. Som visste vad hon gav sig in i men som ändå blir lurad. Kärleken har aldrig lovat henne någonting men genom hur han uppför sig går Ella ändå och hoppas och tror, inte kan man väl förneka en så stor kärlek? Mycket av historien om Ella sker i tankar i förfluten tid nu när hon för (förhoppningsvis) brutit med mannen en sista gång. Mången gång har Ella gjort slut och de tar tagit avsked, överens om att hon förtjänar något annat. Men så tar en av dem kontakt och de är tillbaka. Trots att Ella försöker med andra förhållanden så kan hon inte glömma mannen och det känns ärligt, inte som att hon jagar kärleken som en bekräftelse på sig själv.

Männen i boken kommer endast till tals genom Jossa och Ella men jag känner att de är svaga, ganska generellt beskrivna som män som är rädda för ensamheten och som nyttjar andra för bekräftelse. Inte att de är svin som beter sig kvinnoförnedrande men som inte riktigt respekterar vare sig kärleken eller sina partners. Med det sagt blir jag väldigt förvånad när jag på Dagens bok läser en intervju där författaren inte tror det skulle varit någon skillnad om könsrollerna i boken varit ombytta. Jag vill inte heller tro det men det är framför allt männens sätt att bete sig som gör att jag känner den klassiska uppdelningen på manligt/kvinnligt beteende. Förvisso pekar författaren även på det faktum att män rent biologiskt kan bilda familj under en längre period och kan därför vara mer benägen att ”börja om med någon ny” men jag känner att det också är ett argument för att romanen skulle sett annorlunda ut om det varit tvärtom, hur jämnställt det än är.

Romanen är annars ganska redovisande i sin form, det blir ingen riktig berättelse. Jag tycker trots allt den var bra, den gav många synvinklar på otrohet och kärlek i otrohetsaffärer. Men trots det fina med två oberoende karaktärer jag inte behöver välja mellan så tar jag ingen av dem riktigt till mitt hjärta. Jag hade också velat ha ett starkare slut om jag får önska fritt men det som finns ger positiva vibbar för både Jossa och Ellas framtid, så det är helt ok.

Kommentera

