Fader död

När jag la in en reservation på en annan deckare hos biblioteket slog det mig det var länge sen jag läst något av Giles Blunt. Så jag slog på honom och där var ju en ny bok! Eller, den kom visst för några månader sedan. Jag som tycker jag brukar vara bra på att kolla seriedeckarförfattarnas utgivning lite då och då men det verkar som om att jag litat alldeles för mycket på snabblånshyllan. Nåja, nu hittade jag ju Fader död i alla fall och kunde läsa.

Det har bara gått ett år sedan Cardinals frus död och även om han saknar henne enormt är han väldigt anpassad till livet utan henne. Kanske är det hans natur, han är en väldigt stabil man. Cardinal har flyttat till en lägenhet, umgås mycket med Delorme (men fortfarande ingen romantik dem emellan, kom igen!) och blivit tilldelad värsta olösbara cold caset. Men så sker ett dubbelmord under ganska hemska former, mitt under pälsauktionsveckan och Cardinals vardag får lite fart.

Cardinal bor och verkar i norra Kanada och trots ständig kyla, snöoväder, urinnevånare och otillgänglighet så är det ändå samhällen och människor som vi känner dem, inte så isolerat och avvikande som i Där ingen har gått. Det är en kanadensisk författare och stilen följer en utredare med en parhäst och kriminalgänget där det är utredaren Cardinal som blir huvudperson men inte i jagform. Men liksom många svenska deckare följer vi också offer och förmodade förövare, vilket gör att händelserna och utredningen förs framåt ur flera synvinklar. Inte alls pusseldeckare men väldigt sympatisk läsning. Jag gillade Cardinal redan i första boken och jag följer honom gärna i fler böcker men jag är lite förvånad över hur snabbläst Fader död var och hur lite utredning det faktiskt var i boken. Men kanske var det precis vad jag behövde just nu, en lättläst och spännande deckare där ledtrådar inte ges i vart annat kapitel.

One thought on “Fader död

  1. Ping: Fader död av Giles Blunt | Blogg

Kommentera

