Gengångare

Jag skall erkänna, jag är jävig. Jag är kär i Harry Hole och det kan påverka mitt omdöme. Harry är den alkoholiserade (men nu för tiden nyktre alkolisten) kriminalaren med enormt patos som inte kan ge upp innan fallet är löst och huvudfigur i Jo Nesbøs deckarserie där Gengångare är den senaste utkomna.

Harry kan låta som en i raden av olyckliga, försupna män som arbetar för rättvisan i ett samhälle på glid och det är han ju. Men hans karaktär saknar all tro på egen lycka och kämpar ändå på så hårt, trots motstånd, att jag helt tagit honom till mitt hjärta. Han är min fiktiva drömman i och med hans känsla för rätt och fel och hans medvetenhet om sina egna fel och brister, som han gör allt för att andra inte skall lida av. Självförtroende och ödmjukhet är en oerhört sexig kombination. Nu när jag är kär i Harry vill jag ju att det skall gå bra för honom, men det gör det aldrig. På det personliga planet. Oftast löser han fallet, även om han inte är helt nöjd med upplösningen som bara är en del i ett större och kanske värre sammanhang, men personligen tar han allt mer stryk för varje bok. Och Gengångare är hemsk mot Harry. Fysiskt men främst psykiskt, det visar sig finnas så mycket onödigt ont – och med Harrys bakgrund och historia har han förståelse för det där onödiga och det blir så mycket sorgligare.

20120613-110642.jpg

Nesbø är en fantastisk deckarförfattare, han har skapat en känslig figur som är hård som stål. Men Nesbø skriver också väldigt spännande deckare där ett brott är huvudhandlingen men där det pågår andra brott runtomkring. I Gengångare återvänder Harry till Oslo efter tre år i Asien för att ta reda på vad som hänt när Oleg, Harrys enda kärleks son, är anklagad för mord. Harry är inte längre polis men då han aldrig använt sig av helt konventionella metoder kan han nu leva ut sitt tillvägagångssätt till fullo när han spårar händelser och personer. Händelserna i boken kretsar kring narkotikaproblematiken i Oslo, från missbruket och lusten till drogen till korruption i kretsar som verkar för nolltolerans och är på så sätt en samhällskritisk deckare.

Harrys jobb är mord. Harry är polis. Så är det, även om han inte är legitimerad kriminalare längre så är det två meningar som definierar Harry som person. Man kan lägga till missbrukare eftersom han också kämpar mot sitt beroende. Som tidigare böcker av Nesbø är Gengångare spännande och väldigt finurligt klurig. Nesbø har en otrolig förmåga att liksom i förbifarten beskriva en detalj som du noterar utan att stanna upp och ifrågasätta och som sen återkommer som del i en upplösning eller ledtråd – helt utan att man som läsare sitter och samlar på ledtrådarna och försöker gissa sig till vart det barkar. Det är bara så välskrivet och bra gjort att det blir naturligt. Jag köper till och med att Harrys näst intill omänskliga (fysiska) drivkraft och det faktum att alla trådar verkar knytas ihop – något jag kan ha väldigt svårt för, när det blir lite väl lägligt – för det är så jäkla bra framlagt och berättat.

4 thoughts on “Gengångare

  1. Hej!

    Jag skulle vilja bjuda in dig till ett bokevent i Skåne men hittar ingen kontaktadress. Vill du får du gärna maila mig så skickar jag inbjudan.

    Vänligen Frida Skybäck (frida.skybeck@gmail.com)

  2. Jag gillar Nesbøs sätt att skriva men är lite trött på försupna poliser och har inte läst de senaste böckerna om Hole. Men det här verkar rätt intressant.

    • Visst är man rätt trött på dem. Men det här är ju Harry Hole 😉

      Har sett en del inte gillar boken, anser den svag i serien om Hole men jag tycker den är riktigt bra – det är verkligen en utmaning för Harry på det personliga planet. Ont i magen för hans skull.

Kommentera

