Jellicoe Road

Sen jag lämnade min förra bokcirkel och inte funnit någon ny har jag saknat att prata om en bok och höra andras funderingar kring den och andras funderingar kring mina funderingar. Så när En bokcirkel för alla på Facebook lade upp ett event kallat Bokbloggsprat blev jag riktigt taggad. Jag hade turen att vara en av de fem första att anmäla mig och fick boken vi skulle prata om; Jellico Road av Melina Marchetta.

Det var en bok som precis översatts till svenska men som hyllades av flertalet bokbloggare och recensenter för ett halvår/år sen för den engelska utgåvan. Jag tror det var Lisa Bjärbo som sade det var den bästa bok hon läst och läste om den på svenska och älskade den än mer vid omläsning (ok, jag hittade inlägget, se länkning, och jag överdrev men det är så det känns – att boken för alla andra är så bäst). Det är farligt att läsa en sån hyllad bok, förväntningarna blir skyhöga även om man är medveten om effekten. Och gissa vad, jag blev inte alls såld. Jag knappt gillade den. Eller det gjorde jag, jag blev bara så besviken att den inte var allt det där jag ville den skulle vara nu när alla älskade den så.

20120616-173813.jpg

Australien, en slags internatskola/barnhem. Här bor Taylor sedan hennes mamma övergav henne för drogerna. Taylor har en beskyddare i den ganska tillknäppta Hannah som arbetar på internatet och som ständigt bygger på sitt hus. En dag är Hannah borta och i hennes hus finner Taylor en slags dagbok som hon läser och funderar mycket över. Samtidigt är Taylor nu en av de äldsta på internatet och väljs till elevhemsledare. Förutom att vara mentor för de i elevhemmet så blir Taylor också en stark ledare i sommarens Territoriekrig, ett årligen återkommande krig mot kadetterna som sommartränar i området samt mot samhällsungdomarna. Något slags svarta vita rosen-krig där överträdelser kring trerritoriegränserna kan bli smärtsamma. Samtidigt sker en parallellhistoria som man förstår är i förfluten tid. Det tar tid att skilja de två historierna åt och framför allt förstå vad den förflutna historien är för något. Den börjar med en bilkrasch med dödlig utgång men också med medmänsklighet och knytandet av starka beroendeband. Med hjälp av Hannahs anteckningar och händelserna i territoriekriget verkar Taylor finna sin historia samtidigt som den dåtida berättelsen skall verka som nån slags parallellvärld. Allt klarnar ju så klart i slutet men man får bläddra en del i boken under läsandets gång.

Bokbloggspratet skulle verka både på Facebook, twitter och i bloggar. Jag har endast följt genom Facebook, tagit del av de recensioner som lagts ut där och själv lagt upp två frågor. Många var förvirrade i början av boken, något jag hållet med om. Jag tyckte personligen att författaren var lite för hemlig, hon kunde gärna bjudit på lite mer information, så spännande var det inte. Många gillar det ”drömska” i boken och det är kanske det som gjort den så hyllad. Jag blev mest förbannad på de vuxna i boken, Taylors mamma som valde drogerna, Hannah som skall verka som en förebild och stöttepelare men som istället är hemlighetsfull och självutnämnd martyr. Fint, må dåligt men sätt er inte i situation där ni tar hand om barn, erat hemlighetsmakeri är värre än drogberoende. Ge barnen en ärlig chans. Jag har också förstått att en del tolkar boken som en slags frigörelse och att allt är sett ur Taylors ögon och därmed en ungdoms ögon. Det är en intressant tankegång och skulle kunna förlåta eller förklara en del av de vuxnas beteende. Men jag köper inte att det i sig skulle göra boken så himla bra. Nej, dessvärre förstår jag fortfarande inte varför den är så hyllad. En ok bok, lite för tillrättalagd för min smak och med vuxna människor som är barnsligt själviska. Inget jag själv skulle hylla och som jag nu, i ljuset av alla hyllningar, blir förundrad över.

2 thoughts on “Jellicoe Road

  1. Mmmm, håller med, hade för stora förväntningar på den då den är så hypad och hyllad. Och jag blir så arg på dom vuxna, nästan utan undantag är dom egoistiska och frånvarande.

  2. Ping: Vi missade ju 100! | XBLOGGEN

Kommentera

