Mörk jord

Efter att ha läst om den både här och där tog jag mig i kragen och lånade Mörk jord av Belinda Bauer ungefär lagom när hennes andra kriminalroman kommer ut på svenska.

Som ofta vid hypade böcker blir jag besviken. Men jag blir också förvånad, hur kunde den här boken vinna ett så prestigefyllt pris som The Gold Dagger 2010? Det måste varit väldigt dåliga böcker som kom ut det året och kanske skulle man gjort som Pulitzerkimmiteen och låtit bli utsett en vinnare. Men faktum kvarstår, den är hyllad av båda recensenter och bokbloggare.

20120624-130111.jpg

Steven Lamb är en stackars pojke i en engelsk småstad som bor med sin ensamstående mamma och lillebror hos mormor. Mormor som aldrig kan ge upp hoppet om morbror Billy som försvann i Stevens ålder och aldrig återfanns men troligen blev mördad av pedofilen och psykopaten Arnold Avery. I barnslig anda gräver Steven nu upp Exmoorheden för att finna Billys skelett och därmed magiskt göra familjen lycklig. Efter att förgäves ha grävt en längre tid bestämmer sig Steven för att nyttja sin enda talang, att skriva brev. Han kontaktar den sedan närmare 20 år fängslade Arnold och genom kodade meddelande påbörjar de en brevväxling som hetsar Arnold på många sätt och inget av dem bra.

Iden är väl okej och det hade kunnat bli spännande. Men karaktärerna är beskrivna så himla dåligt, eller bra men då är karaktärerna töntiga. Steven skall vara 12 år men beskrivs ibland som barnslig och ibland som väldigt vuxen i sitt tankesätt. Precis som en tonåring kanske man tänker men nä, här blir det fel. Det är ofta pinsamt läsa ur Stevens perspektiv. Arnold är en psykopat med renlighetsnojja men inte heller hans perspektiv på livet och fängelsetiden – eller ens hans suktande tillbakablickar på brotten han begått – berör mig. Stevens mamma är en bitch jag inte ens vill beskriva men barn borde hon inte ha och jag äcklas av tanken att författaren vill ge henne nåt slags alibi till beteendet för att hennes lillebror försvann och mamman (dvs mormor) gick in i ett tillstånd som inte klarade av omvärlden.

Boken är väldigt engelsk, både som kriminalroman utan polis och i sina miljöbeskrivningar. Men där jag kan gilla tex Minette Walters tycker jag tyvärr inte vidare om Belinda Bauer. Främst för personporträtten.

One thought on “Mörk jord

  1. Ping: Belinda Bauer på Crimetime Gotland | Booze'n'Books

Kommentera

