Paris, chérie ~ Så där säger folk, alltså

Jag vann två ungdomsböcker hos Bokhora där den ena boken var Paris, chérie ~ Så där säger folk, alltså av Ida Pyk. Det är en blekrosabeige bok med kollage på omslaget, jättefina teckningar i boken och kapitelrubriker i handstilsfont. Helt fantastiskt sött och gulligt, en sån bok tar jag till hjärtat för utformningen skull.

Ida Pyk är modell, designer och skribent bosatt i Paris och jag känner igen henne från Bon Magazine (där jag gillade hennes reportage) och från Elle (där jag mer erinrar mig hennes namn, inte så mycket vad hon skrivit) och hon har också en blogg på Elle som jag nog skall följa ett tag och se vad det är.

20120707-123934.jpg

Ida Pyk är alltså en person som verkar lyckas med vad hon ger sig in på och boken är också bra om än inte fantastisk. Nu var jag ju väldigt välvilligt inställd på grund av utformningen men jag tycker att den var lättläst, det flöt på bra, språket är lätt – passar på något sätt väldigt bra ihop med utformningen av boken – och den kändes helt ok men kanske något ytlig.

Boken handlar om Alva och hennes sommar mellan andra och tredje ring som hon spenderar i Paris för att komma in i modellyrket. Alva är lite starstruck av Paris men inte så mycket av modellandet. Hon tar det ganska lugnt på castings och fittings. Hon är något blyg och tar inte för sig men är å andra sidan öppen och naturlig. Efter en ensam start, med den två år yngre lägenhetskompisen som enda vän, träffar hon i tät följd Sébastien – som hon faller för och Olga – som hon både delar modellandet och kvällsliv med. Det blir turbulens i båda dessa vänskaper där vi tar del av Alvas tvekan på sig själv och hur hon tar itu med känsliga saker. Alva har också ett bagage som gör att hon är känslig för att släppa någon inpå. Några kapitel visar tillbakablickar på när hon blev ”upptäckt” hemma i Stockholm. Det var under en tid då Alva var trött på det mesta och inte hade lust till något. Föräldrarna har varit skilda några år och pappan har gått ned sig i självdestruktivitet och alkoholism. Alva vill bara komma bort och när chansen att tillbringa sommaren i Paris kommer är det som en räddning. Det är kanske därför jag känner att Alva inte är så intresserad av att göra karriär som modell, egentligen. Sommaren och Paris är inte så mycket början på något nytt som ett efterlängtat avbrott och chans att komma ifrån en deprimerande vardag. I det stillsamma blommar hon upp, men inte utan motgångar. En söt och ganska kort historia som inte går på djupet men som för den sakens skull absolut inte är varken flamsig eller tråkig.

20120707-124027.jpg

Adlibris
Bokus
CDON.com

2 thoughts on “Paris, chérie ~ Så där säger folk, alltså

  1. Ping: Välkommen hem « Booze n' Books

  2. Ping: Välkommen hem av Johanna Lindbäck | Blogg

Kommentera

