Äktenskapsbrott

Åsa Ericsdotter är en sån där författare som alltid får jättefina recensioner men som man inte hör så mycket om annars och vars böcker inte direkt toppar försäljningslistan. Hon känns väldigt lågmäld, jag kommer ihåg när jag såg henne på bokmässan då hon var aktuell med romanen Svårläst. Vi var ytterst få som kommit till författarsamtalet och uppläsningen i Bonniers monter, trots att det var ett fritt uppträde. Det är synd att inte fler upptäcker Ericsdotter för hon lever upp till de fina lovorden. Jag älskar hennes lek med orden och hennes förmåga att uttrycka så mycket med så lite.


Äktenskapsbrott är Ericsdotters andra roman, tidigare böcker har getts ut som lyrik, och jag tycker att den här är den mest ”tillgängliga” bok hon skrivit. Kanske når hon ut till fler med den här boken men samtidigt så känner kanske några gamla anhängare av Ericsdotters stil inte igen henne, jag gillar i alla fall boken. Som tidigare verk är det en tunn bok men intensiv. Läsaren kastas rakt in i starka känslor, kapitlen – eller avsnitten – är korta, bara en halv sida men ger ändå en stark skildring av karaktärernas känsloliv. I Äktenskapsbrott så lyssnar en kvinna till sin före detta älskares bekännelser om den nya älskarinnan. Det är länge sedan kvinnan och mannen hade sitt förhållande, kvinnan har nu även hon gift sig och man umgås ibland alla fyra, som två par. Men kvinnan och mannen pratar ofta utan sina respektives vetskap. Mannen brukar avslöja sina affärer och kvinnan som är av samma skrot och korn brukar lyssna och förstå. Men den här gången är det annorlunda. Mannen har träffat någon speciell. Inte så att han vill lämna sin fru, nej då – han älskar sin fru. Men han älskar den här nya kvinnan också. Han vill leva med dem båda, till och med skaffa barn med dem båda. Och här får plötsligt den lyssnande kvinnan nog.

Jag hatar att du sviker din fru, inte för att jag identifierar mig, inte för att det är taskigt, mest för att det är olikt dig.

Samtidigt som kvinnan lyssnar till den lycklige mannen så söker hon egna äventyr och blir avvisad, vilket ytterligare förstärker den ilska hon känner. Jag tror hon är mer avundsjuk än svartsjuk, om inte hon kan ha kakan och samtidigt äta upp den – varför skall då han komma undan med det?

Det här är en tänkvärd berättelse om parrelationer och otrohet men också om avundsjuka och ilska. Med väl valda och fint formulerade meningar skapar Ericsdotter starka känslor och hinner berätta en hel historia på få sidor.

Adlibris
Bokus
CDON.COM
Fritz Ståhl

4 thoughts on “Äktenskapsbrott

  1. Åh vad bra att du fick mig att bli sugen på att läsa Åsa Ericsdotter igen. Jag har helt missat denna men älskade hennes ”lyrik” förut. Kommer definitivt försöka få denna signerad på bokmässan i år om hon kommer.

  2. Ping: Epidemin | Booze'n'Books

Kommentera

