Innan du dog

Genom Boktipset.se fick jag chansen att läsa och twitterbokcirkla om Innan du dog av Camilla Grebe och ÅsaTräff. Det var min andra twittercirkel och författarna deltog. Dessvärre har jag för tillfället bara uppkoppling genom telefonen och att följa konversationer i appen blev lite svårt då jag var tvungen att klicka och klicka igen för att se om svar och följdfrågor kommit. Men, jag är trots det väldigt positiv till twittercirkel och tackar för att jag fick medverka. Den här twittercirkeln använde #innandudog om man vill se vad som avhandlades.

Många hade läst de föregående böckerna, Innan du dog är den tredje i en serie. De som läst de andra böckerna tyckte generellt att den här var den bästa av dem alla. Jag har inte läst de tidigare böckerna och tycker nog att man inte riktigt lär känna Siri, terapeut och huvudperson riktigt, när man kommer in så här. Jag blir nyfiken på hennes bakgrund och vad som hänt tidigare, det kan ju upplevas som positivt men jag tror att man som författare kan skriva in det utan att göra det tråkigt för återkommande läsare. Nu fick jag ingen känsla för Siri och upplevde henne som ganska jobbig – till skillnad från de som läst serien från början och verkar gilla karaktärerna.

20120916-092231.jpg

Innan du dog handlar om hur Siri återupptar tankar kring hennes mans självmord (som först klassades som olycka) för fem år sedan. Siri har egentligen gått vidare med ny man och barn. Hon lever ett behagligt liv och trivs. Så skall hon bara rensa ut det sista av Stefans (ex-mannens) saker från vinden och hamnar plötsligt i ett ältande av ”varför”. Ett utklipp av en dödsannons leder till ett känt ouppklarat mord och Siris efterforskningar ger hennes en bild av en ung Stefan som inte alls motsvarar den man hon var förälskad i och gifte sig med. Omgivningen tar inte lätt på Siris grävande i det förflutna och ber henne låta det vara.

Parallellt får vi följa Stefan och hans gäng i dåtid, för närmre 25 år sedan när de gick sista året i gymnasiet. Det är fyra killar som klarar sig bra både i skolan och i livet. De är vetgiriga och diskussionsbenägna samtidigt som de är unga och fulla av oövervinnelig känsla. Framtiden är gyllene och inget kan stoppa den fria viljan. De tar för sig. Kanske tar de till och med för sig för mycket, på andras bekostnad.

Dåtida kapitel är i beskrivande form, liksom en del kapitel som berör andra personer än Siri. Men när det är Siri som är huvudperson är texten skriven ur ett jag eller vi (från Siri räknat) perspektiv som känns väldigt drömskt. Jag frågade om detta på cirkeln och ena författaren svarade att hon gillade beskrivningar som gränsar till det surrealistiska. Och så är det, det känns nästan surrealistiskt – jag vet inte vem Siri vänder sig till, om det är hennes inte röst eller en slags berättelse. Det stör mig och jag känner obehag. Det passar mig inte alls men jag vet det finns många som gillar en sådan drömsk ton.

Det är en bra grundhistoria. Jag gillar att Siri går tillbaka till något som hände inte allt för länge sedan (Stefan har varit död i fem år) först i tredje boken, det visar att författarna inte tömt karaktären på händelser i första boken och sen tvingas till osannolika sammanträffanden för att hålla liv i huvudkaraktären. Jag gillar också hur författarna låter oss få glimtar ur det förflutna som väl tangerar händelserna i nutid. Jag gillar också att Siri har en patient som får ta plats som inte r direkt knuten till ”fallet” i boken även om Siri jämför sin besatthet av Stefans öde med patientens problem Men jag tycker inte boken har djup, den sägs beskriva gruppdynamik men jag tycker läsaren får alldeles för lite berättat för att det skall leda till några djupare tankar kring detta. Jag tycker också att Siris nya relation är dåligt beskriven och att de båda uppför sig främmande och egoistiskt mot varandra även om jag misstänker de träffats i ett fall (den nye mannen är polis) i en tidigare bok och därmed torde vara känsliga för varandras behov. Också Siris relationer till hennes arbetskamrater känns konstlad och jag blir ibland uppriktigt förvånad över hur lite Siri och Aina, bästa väninnan, verkar prata trots de beskrivs sim ler och långhalm. För mig är det en ganska svag bok känslomässigt och jag blir inte alls sugen på att läsa de tidigare böckerna även om jag säkert kommer läsa en fjärde bok om Siri. Men för att återkomma till cirkeln så var de flesta långt mer positiva än vad jag är så man skall kanske läsa böckerna i ordning för att lära känna Siri och författarnas upplägg.

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON.COM
Fritz Ståhl

One thought on “Innan du dog

  1. Ping: Utlottning: Älskaren från huvudkontoret | Booze'n'Books

Kommentera

