Rubinröd (tidlös kärlek)

Jag har läst en bra bok som var både rolig och spännande. Den hade overkliga fenomen som huvudhandling och bokens berättare är en 16-årig tjej. Jag trodde inte jag skulle tillhöra målgruppen men jag tror det här är en sån där bok som alla kan gilla.

Rubinröd av Kerstin Gier är första delen i en trilogi och jag blev totalt fångad. Läsaren möter Gwedolyn, en rapp och jordnära tjej som lever i London. Vi kommer att lära känna hennes närmaste familj som hon bor med; mamma, två yngre syskon, mormor, mormors svägerska, moster och mosters dotter. Det är ett riktigt kvinnohus med bara Gwendolyns lillebror och butlern som alltid funnits där som representanter för den manliga sidan.

När historien börjar är de flesta i familjen på helspänn och väntar på att Gwendolyns jämgamla kusin skall göra sin första tidsresa. För det är uträknat att kusinen, född en dag efter Gwendolyn, har genen som ärvts i generationer om än inte i varje generation. Genen som gör tidsresor möjliga. Detta är känt i släkten och kusinen har förberetts sedan födseln. Gwendolyn har också en speciell förmåga, hon kan se och kommunicera med andar – eller spöken. Och Gwendolyn har en jättefin bästis som hon kan berätta allting för, även den stora hemligheten om kusinens tidsresenärsgen. Men just när man tror kusin skall till att genomföra sin första tidsresa så rubbas Gwendolyns värld och på kort tid gör hon tre resor i tiden. Gwendolyn är inte alls förberedd och när hon dyker ned flera hundra år tidigare vet hon inte vad hon skall göra eller hur hon skall smälta in. Tillbaka i nutiden är hon förvirrad och kommer sig inte för att berätta vad som hänt. När hon väl gör detta så visar det sig att det finns protokoll och uppföljningar, dokumenterade erfarenheter och till och med en kronograf – en mackapär med vilkens hjälp man kan styra tidsresorna, inom vissa ramar men ändock. Det visar sig också att det finns ytterligare en tidsresenärsgen och en släkt med manliga tidsresenärer. Och en slags profetia som säger att med den tolfte resenären, rubinen benämnd, så sluts en cirkel och den stora hemligen avslöjas. Gwendolyn är rubinen!

Som jag sade så är Gwendolyn en jordnära tjej trots dessa ganska udda fenomen inom familjen. Hon berättar allt i jagform och är rolig i sina betraktelser. Handlingen drivs snabbt framåt och jag läste fort för att få veta vad som händer. Hela tiden nästan kommer nya avslöjanden, om tidsresorna, om profetian och om Gwendolyns släkt men det blir aldrig för mycket eller krångligt. Istället letar jag ledtrådar och fångas av spänningen. Det blir inte många svar i Rubinröd även om det ges en hel del hintar men samtidigt verkar vad som helst kunna hända. Jag längtar redan efter nästa och tredje delen, jag vill läsa dem NU – på en gång. Och jag hoppas innerligt att författaren lyckas knyta ihop säcken.

Jag kan faktiskt inte komma på något minus alls med den här boken. Den bjuder på en modern tjej med en sexonårings ambivalens mellan självsäker och stöddig och rädslan att göra bort sig. Den visar på en spirande attraktion samtidigt som det talas om ett kärlekspar på flykt i tidsrymden. Karaktärerna är humoristiskt beskrivna utan att vara farsaktiga och jag lär känna dem snabbt. Det anas intriger och konspirationer. Och med tidsresorna får man som läsaren frossa i tidstypiskt mode där Gwendolyn föredrar den svårburna enorma rolokokrinolinen framför de enkelt skurna klänningarna strax före första världskriget. Till och med omslaget är tilltalande.

20120919-223650.jpg

Läs!

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON.COM
Fritz Ståhl

6 thoughts on “Rubinröd (tidlös kärlek)

  1. Har läst boken, var helt underbar. Tvåan safirblå har jag även läst och den var lika underbar, om nte bättre!

  2. Ping: Safirblå | Booze'n'Books

  3. Ping: Smaragdgrön | Booze'n'Books

Kommentera

