Turk & Timotej. En natt.

En natt av Lina Forss & Niklas Krog har ett jättespännande upplägg. Båda författarna har tidigare skrivit ungdomsböcker och här låter de sina respektive huvudpersoner mötas i en bok – under en natt eller i knappa ett dygn.

Boken är uppbyggd så att läsaren växelvis kapitel följer Turk (Krogs karaktär), en ganska känslig kille från förorten med kärekssorg som satsar på basketen och växelvis Timotej (Forss karaktär) en populär överklasstjej som är öppen och flirtig men som verkar ha en trist bakgrund. Allra bäst blir det när de i sina skilda kapitel återger samma sak och läsaren får ta del av hur olika Turk och Timotej uppfattat en händelse, varandra och till och med återger ordväxlingar olika. Men oftast så går historien framåt där den ena bygger vidare där den andra slutade.

Lille julafton är Turk motvilligt ute i köpträngseln med vännen Adrian för att hitta en sista-minuten-julklapp till lillasyster. Timotej är hemma i Sverige på kortvisit över jul innan hon åker till LA och därefter tillbaka till internatskolan vid London. På NK får Turk och Timotej tag i samma halsduk och strax börjar en lek med samma halsduk som lämnas över till den andre mer eller mindre öppet. Ingen av dem vill efter sammandrabbningen ta halsduken utan insisterar på att den andre skall ta den. Först är Turk väldigt tvär och sur medans Timotej verkar tycka det är kul även om hon hänger upp sig på Turks attityd mot ”bortskämda” blonda tjejer. Med Adrians hjälp och påhejad av Timotejs bästis så träffas de några gånger under dagen och efter avslöjandet att Timotej försvinner redan annandagen så tar de chansen att umgås på tu man hand sent natten mot julafton. Med dagens missförstånd och mer eller mindre häcklande av varandra som grund känner båda ändå en respekt för den andras integritet och envishet och öppnar sig mer och mer för varandra. Det blir både fler missförstånd och djupa samtal under natten som följer. Båda är impulsiva i handlingen men är rädda för att lämna ut sig själva.

Den begränsade tid de har med varandra för tankarna till den nu rätt så gamla filmen Bara en natt om två olika personer som tillbringar en natt tillsammans och skiljs morgonen därpå – tidsbegränsningen gör att spärrarna släpps och de låter varandra komma nära inpå, det finns inte tid för att lära känna varandra stegvis och de har inget att förlora genom att visa sitt rätta jag. Dock blir jag lite konfunderad och undrar varför Turk och Timotej inte kan ses julafton eller i alla fall juldagen. Juldagen brukar väl ingen ungdom idag fira uteslutande med familj? Och distansförhållanden idag är så annorlunda med tekniken och billiga resor än mot när filmen Bara en natt utspelade sig där de var hänvisade till dyra telefonsamtal om de ville hålla kontakten.

Den korta tidsrymden gör berättelsen intensiv inte bara i känslor utan också i berättandet. Vi får inte ta så mycket del av händelser som av inre tankar och resonemang, något jag ibland upplever lite jobbigt. Det är främst Timotej som jag har problem med, det är väl kanske ungdomens rätt att göra tvära kast men ibland kan jag tycka att hon blir väl motsägelsefull och jag undrar om det inte är så att det är Forss skrivande jag har problem med, samma sak hände när jag läste Allra hemskaste syster.

Jag hade inte läst någon av böckerna om vare sig Turk eller Timotej tidigare men tyckte att man ändå fick en ganska bra bild av dem genom personporträtten i boken. En kul idé som lyckas ganska bra och en bok som jag säkert gillat mer om jag inte haft lite svårt för Forss berättarstil som smittar så jag inte tar till mig Timotej till 100%. Då hade jag kanske dragits in i boken mer och till och med fällt en tår. För den romantiskt lagda tonåringen passar den här boken bra.

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON.COM
Fritz Ståhl

20120923-172122.jpg

Kommentera

