Evigheten, syster

Glitter och glamor. Ingen dag är vardag utan det enda måsten som finns är byte av hårfärg när Passionen säger så. Det låter som en fantastisk stat och ett härligt leverne med fest, dans och utflykter till grannlandet som är ett enda stort shoppingcenter. Henrik lever i @Felicia, en sci-fi-utmålad stat där himlen utgörs av vackra norrsken, stjärnklar eller helt enkelt hologram för att behaga invånarna. Men trots att man kan tycka det är en utopi beskriven så gör det ont att läsa. Det är för vackert och för anpassat och det där man bara väntar på kommer.

20121020-132826.jpg

För det visar sig att den glättiga attityd mamma har är en förnekelse av den sorg hon bär efter Henriks systers död och det liv de lever utsätter Henrik för faror, bortkopplade från verkligheten som de är. Henrik själv vill bara vara mamma till lags och efterlikna hennes divafabulösa person. Utsatt och isolerad söker Henrik kärlek och närhet hos Vargpojken, något som uttrycker sig genom sex. Men Vargpojkar är vagabonder och hur gärna Henrik nog ändå vill följa med och lämna mammas destruktiva glamour så kan han inte, utan stannar. Tillsammans söker de, under mammans försäkring allt blir bättre, större kickar och meningsfullhet.

Evigheten, Syster är Tarmo Rissanens debut och till att börja med så höjer jag lite fördomsfullt på ögonbrynen över vad jag upplever som ett krystat angeläget språk där varje ord känns skall ge texten mening. Men eftersom så fångas jag så av historiens underliggande berättelse så att jag tycker språket ger extra styrka till kontrasterna vad som står och vad som menas. Eller så lugnar Rissanen sig faktiskt och måste inte ge varje ord eftertänksamhet.

Jag gillar inte sci-fi i vanliga fall och jag är tämligen allergisk mot sådana ingående beskrivningar av sexscener som förekommer här. Men den här boken har en sådan sorglig underhistoria och kräver så mycket av läsaren att tolka att jag vill säga den är vacker! En av de böcker som berört mig mest i år.

Adlibris
Bokia
Bokus
Fritz Ståhl

Kommentera

