Jag såg henne idag i receptionen

När jag läste Anders Fagers Svenska kulter så gillade jag vad jag läste, skräck och mystik, men tyckte det var synd att novellerna var så korta och att flera av dem var som fragment – varken berättande eller avslutade. En del berättelser kom igen och man kunde ana ett större sammanhang och en del berättelser var mer isolerade och fullständiga även om de hade kunnat växa och utvecklas till en längre historia med mer bakgrundsinformation. När jag nu blev erbjuden att läsa Fagers första roman, Jag såg henne idag i receptionen, så var det med entusiasm jag började läsa.

Det börjar bra, läsaren bekantar sig snabbt med Cornelia som i början av tonåren precis flyttat med sin mamma från styvpappan till en ny lägenhet. Cornelias mamma är en schlagerstjärna på glid och verkar inte vara så lycklig. Cornelia själv verkar vara ett försiktigt barn som har en låtsaskompis som bäste vän. Jag säger låtsas då bara Cornelia kan se honom men ju längre berättelsen går, desto mer får vi veta om den här kompisen Ville och vad han är för något. Nästan direkt i boken så begår Cornelias mamma självmord och det är Cornelia som hittar henne, där i köket i gasen från spisen så kommer Cornelia i kontakt med någonting. Någonting som pratar till henne i gasen och som kommer att återkomma och prata med Cornelia framöver, i vinden, i mörkret, i ensamheten. Rösten som inte har någon kropp pressar på Cornelia och vill att hon skall hjälpa rösten att komma till världen, att skapa en boning för rösten. Men rösten berättar också allt som rösten medverkar till genom att finnas där och viska i örat på människor och det är hemskheter av alla de slag. Efter mammans död och bekantskapen med rösten så får Cornelia en trasslig uppväxt där ingen tar hand om henne eller bryr sig om henne och där Cornelia tar till droger för att slippa ifrån rösten. Men trots allt är hon nyfiken på rösten och hennes dekadenta leverne gör att hon kommer i kontakt med män med resurser som också de forskar i röstens ursprung men för rent egoistiska syften.

Jag tror att det är tänkt att Cornelias kamp mot rösten är temat för romanen. Men så som den är uppbyggd blir jag lite tveksam och vet inte riktigt vad boken handlar om. Jag gillar iden om en mystisk härskare som är källan till det onda och jag gillar iden att den här härskaren eller guden försökt komma till världen i tusentals (?) år. Men de sidospår som skall ge en större inblick i mystiken är för mig bara förvirrande. Plötslig kommer längre eller kortare stycken som handlar om någon annan än Cornelia och jag ser ingen koppling till historien förutom att dessa personer, bland annat den abdikerade prinsessan Kristina, också har intresse av mystiken och vill finna kontakt med rösten. En del personer finns med i Svenska Kulter men då berättelserna där inte var särskilt uttömmande så är det nästan lite fånigt att man här förväntas veta vilka de är (eftersom man inte får reda på något). Det finns en Fredman som är något av en tidsresenär, eller överlevare – jag vet inte vad det kallas när man lever ”för alltid”. Honom får vi följa lite i en annan tidsålder och får veta att man sökt rösten sedan länge och att man i förbjudna svartkonstböcker kanske är något på spåren. Fredman finns sedan i pereferin av Cornelias liv men då han aldrig interagerar med henne eller ger henne några råd eller tips så ser jag ingen som helst mening med hans medverkan i boken.

Det finns en hel del bra embryon till historier i den här boken men som roman är den riktigt dålig. Jag är besviken då jag hade hoppats på så mycket mer och jag undrar om Fager inte kan få tummen ur och skriva något med röd tråd och något avslutande. Jag såg henne idag i receptionen hade passat bättre som en novellsamling den med och då hade jag ändå velat ha mer mening i berättelserna. Det är svårt att i noveller få fram en mening men som läsare tycker jag att man kan kräva att sånt som blir utgivet skall vara mer än en författares utkast till berättelse. Fager kunde gott ha arbetat mer på den här boken innan den gavs ut. ”Kill your darlings” har sällan passat så bra in, det hela känns som ett hafsverk där författaren inte orkat binda ihop sina idéer. Det finns som sagt något som lurar där, som kittlar och skrämmer men det tar sig aldrig och blir aldrig en berättelse. Synd.

Adlibris

Bokia

Bokus

CDON.COM

Fritz Ståhl

Kommentera

