Gideons ring

Femte boken av Karin Gehardsen; Gideons ring läste jag på lite halvdåligt humör och fastnade inte alls. Det som tidigare varit spännande och drivande inom gruppen fann jag nu tröttsamt och överdrivet. Trots att det blir genombrott i det interna brott en del av gruppmedlemmarna haft att göra med så är jag varken lättad eller känner tillfredsställelse. Det enda avtryck den uppgörelsen fick var att jag undrar vad Gerhardsen skall hitta på inför nästa bok.

Omslagsbild: Gideons ring

När en naken flicka hysteriskt försökt komma in i en låst lägenhet kallas polisen till plats. Flickan tas till sjukhus och det upptäcks att hon utsatts för våldtäkt, förmodligen av fler än en gärningsman. Hammarby kopplas in och trots att man håller alla dörrar öppna så misstänks lägenhetsinnehavaren där flickan ville ta sig in. Man har svårt att komma i kontakt med John Gideon som lägenhetsinnehavaren heter men grannar vittnar om att en lugn man som haft många och täta besök av unga flickor. Vid närmare undersökning så kommer det visa sig att Gideon närmast tycks ha samlat på unga flickor och trots att ingen vill ens nämna övergrepp så är flickorna alla väldigt förtegna om vilken betydelse Gideon haft i deras liv eller vad de gjorde hos honom. Deras föräldrar kan inte heller förklara det här med Gideon men visst har de sina misstankar, en del föräldrar drar egna slutsatser och bestämmer sig för åtgärder.

Flickan som blivit våldtagen vägrar till att börja tala och verkar ha förträngt vad som hänt. Hennes familj hamnar också den i polisens intresse, för hennes brors bakgrund med en övergreppsanmälan och hans någon udda framtoning då han lider av någon form av autism och har svårt att interagera med personer. Men polisen intresserar sig dessutom för familjen då de börjar med att undanhålla information för polisen och sedan, när polisen nystar, verkar befinna sig på fel plats vid fel tillfälle upprepade gånger.

Samtidigt så råkar Jenny, som är dotter till en av poliserna vi följer och som tagit plats även i de tidigare böckerna, ut för något obehagligt. Hennes dotter försvinner. Då Jenny har ett lättare förståndshandikapp anmäler hon inte det här på en gång av rädsla att förlora vårdnaden och hennes ångest som följer blir förståeligt allt värre. När hon sedan läser om ett ett spädbarn som blivit funnet nedsänkt i skärgården så försöker Jenny desperat ta reda på identiteten utan att avslöja sina hemska misstankar för pappa polis.

Inom gruppen hos Hammarbypolisen som vi följer så händer det också saker men jag får inte alls samma känsla för karaktärerna som jag fått i tidigare böcker.Jag var inte i något läs-flow när jag läste den här boken men den tog mig inte heller ur tristessen. Jag tyckte personerna som beskrivs är irriterande och jobbiga, jag tycker de är löjliga och uppför sig dåligt. Där jag tidigare upplevt känslighet och sårbarhet upplevde jag nu helt andra känslor som gjorde mig trött på teamet. Gideons ring upplever jag också handla mer om offret än om utredningen än vad tidigare böcker gjort, något som i sig inte behöver vara negativt men som jag här upplevde hattigt och ostrukturerat. Det blev liksom ingen riktigt fall av berättelsen. Och sen alla sammanträffanden. Nä, det blev för mycket av det goda och hur allt vävdes samman gjorde att jag faktiskt tycker att boken var dålig. Tråkigt för jag har gillat tidigare böcker av Gerhardsen. Alla kan ha en dipp och jag kommer fortsätta läsa Gerhardsen ifall hon skriver fler böcker men Gideons ring var en besvikelse.

Adlibris

Bokia

Bokus

CDON.COM

 

Kommentera

