Välkommen ut på andra sidan

Det här är en bok jag gått och kollat på många gånger. För att den är så rosa och fin. Dock har beskrivningen på baksidan inte lockat lika mycket så när jag hittade den på biblioteket så gav jag den en chans, gratis som det är. Jag är rätt nöjd med läsningen men det är inte det bästa jag läst. Det rosa omslaget och berättelserna om tre tjejer med varsit ”eget privata lilla helvete” ledde tankarna till chicklitt. Och visst är boken smittad av chicklitt, tjej med dåligt självförtroende gör karriär men kämpar med att hitta sig själv. Tjej blir bedragen och gråter ögonen ur sig och tar honom tillbaka innan hon förstår hon måste stå upp för sig själv. Och tredje berättelsen som inte är chicklitt alls utan en mörk #talaomdet.

Jansson, A - Välkommen ut på andra sidan - 13046082

Under tre månader; april-juni; får vi följa tre tjejer; Malin, Lovisa och Sandra och deras livskriser. Malin är den mörka historien, hon som gick med på sex men det hela gick för långt och efteråt mår hon rent ut sagt skit och får svårt att hantera vardagen. Rädd att bli dömd och för att inte bli trodd på försöker hon att glömma och lägga händelsen bakom sig. Men det går inte. Och det är kanske ännu svårare när killen som förgrep sig på henne finns på samma arbetsplats och verkar inte förstå vad han gjort. Det är en läskig historia och Malins reaktioner känns realistiskt beskrivna, hur rädd hon är, hur orealistiskt hon tänker och hur hon förminskar sig och lägger skulden på sig själv.

Lovisa är den lyckliga partjejen vars kompis en dag i telefon berättar att hon sett pojkvännen ute. Med en annan tjej. Och det såg inte ut att vara en kompis… Lovisa vill inte tro på det men hittar sedan egna bevis. Därefter tycker jag att Lovisa visar en fantastiskt stark och självmedveten sida. Hon är sårad som fan och skulle helst bara vilja att pojkvännen ber om ursäkt och tar henne tillbaka, att det blir som förut. Men hon bönar inte, hon ber inte och hon försöker tänka rationellt. Lovisa är olycklig och gråter men har fina vänner som stöttar och finns där. För Lovisas del kan tiden läka sår men det gör ont under tiden.

Den tredje tjejen, Sandra, fastnar jag inte alls för. Hon beskrivs som olycklig och tröstätande. Hon har det så otroligt trist i sitt förhållande och hon framställs som något av en osjälvständig mes. Men så får hon en superbefodran på jobbet och som läsare förvånas jag över att någon som är så mesig i sitt förhållande, och i förlängningen mot sig själv, kan ha dolda talanger som någon sett. Men hon tar an sina nya uppgifter med bravur och samtidigt så antar hon en hälsosammare livsstil så hon blir både snyggare och mer självsäker. Flörtar med den nye killen på jobbet som hon samarbetar så tätt med. Men åt förhållandet med den triste killen gör hon ingenting, snarare gömmer sig – ger sig ut på löpturer och ger sig av hemifrån innan han hinner vakna. För även om hon inte står uuut med honom så kan man ju inte vara singel när man är 29. Nä, gud vad hemskt!

Tre månader är inte mycket och i efterhand så kan jag tycka att både Malin och Lovisa hinner med faser i livet på rekordfart. Men annars kanske det hade blivit långdraget och tråkigt. Och båda reflekterar faktiskt över att de inte är färdiga med sina kriser även om solen tittat fram. För visst fixar det sig, mer eller mindre, för samtliga tre i slutet av boken. Heja Malin som berättar, får stöd och anmäler. Som vågar trots tvivel. Och heja Lovisa som står upp för sig själv, som inser alla kan göra misstag men att det är att ta ansvar för följderna som räknas. Och heja Sandra… som blir förälskad i någon annan och förmodligen kommer gå in i ytterligare ett förhållande så snart det trista tar slut. Hon har ju knappt varit singel i hela sitt liv och trots starka kvinnor kring henne så tror jag aldrig Sandra kommer komma undan sitt uppmärksamhetsberoende.

En välskriven debut som balanserar på det banala men som krossar mina fördomar (eller nästan) och faktiskt får mig att känna med tjejerna i boken (förutom Sandra då som jag vill skaka). Men varför det skulle vara tre berättelser förstår jag inte. För min del hade man gärna kunnat utveckla antingen Malin eller Lovisa och låtit den ensam ha huvudrollen i en bok. Kanske vill författaren visa att hemska saker händer och det finns grader av helvetet, allt handlar om i vilka proportioner man ställer det i.

Adlibris

Bokia

Bokus

CDON

One thought on “Välkommen ut på andra sidan

Kommentera

