Stockholm vodou: Doktor Joseph

Andreas Roman har en plats i mitt hjärta efter Mörkrädd, en bok som fick mig att undra och fundera samtidigt som jag blev lite rädd. Jag blev rädd så där som jag blir rädd när jag läser Stephen King, jag vet inte exakt vad det är jag är rädd för – för i boken är det så tvetydigt, eller outtalat. Är det övernaturligt eller är det bara fantasier och masspsykos? Så slår Massolit till med en utlovad trilogi av Roman, om voduo – som också är så där kittlande spännande hemskt. Doktor Joseph är den första boken, nyligen utkommen och även om jag inte blev lika rädd som när jag läste Mörkrädd så var det en bok som gav upphov till funderingar kring verklighet och inbillning.

Jag var på en författaruppläsning på SciFi-bokhandeln i Stockholm och hörde Roman berätta lite kort om iden bakom trilogin. Roman berättade då att han egentligen helt inspirerats av Vodou-utställningen på Världskulturmuseet i Göteborg, en utställning jag också sett och tyckte då att den var lite småtråkig. Men det där småtråkiga som jag tyckte, för att utställningen inriktade sig på vodou som utövande religion och inte som spektakulär holywood-religion, visar sig vara jättebra grund för Romans berättelse. För att inte göra bort sig så låter Roman bokens huvudperson vara en i Sverige invandrad haitier, Joseph. Roman berättade att han inte kunde tänka sig att en svensk skulle kunna vara så bevandrad inom kulten även ifall denne levt och verkat vodou, alltså låter han en haitier som i alla fall teoretiskt skulle kunna vara uppväxt med vodou flytta till Sverige och tar då med religionen hit, till Sverige och Stockholm. Det blir en spännande mix och i boken så får läsaren upprepade ledtrådar till Josephs bakgrund och uppväxt, hur han träffade sin svenska Bea och vad Joseph egentligen anser att vodou är till för.

Roman ger Joseph den gråaste inramning man kan tänka sig. en småbarnsfamiljefar som jobbar som statstjänsteman, på försäkringskassan. Han är korrekt och gör sitt bästa, cyklar till jobbet och oroar sig lite för kalaskulan. Det spektakulära skulle väl vara hans fabless för kostymer, kostymer som verkar vara ganska extravaganta även om de beskrivs som beige tweed. Som ett litet smakprov på vad som komma skall så örstår man rätt snabbt att Jospehs yngste, Claude, varit med om en olycka och svävat mellan liv och död men överlevde mirakulöst. Med betoning på mirakulöst. Claude för mina tankar till Kings Djurkyrkogården och jag ryser av välbehag. Men hela den historien får vi inte, det kommer säkert mer i de kommande böckerna. Istället slår boken ned i Josephs liv när flera saker börjar gå åt fanders, han blir avskedad, bråkar med sin fru, har det jobbigt med tonårsdottern och grannen anmäler dem upprepade gånger till störningsjouren. Driven av frustration och ivrigt påhejad av den plötsligt besökande brodern tar Joseph till det där som han lovat Bea att aldrig göra och som han undvikit i flera år. Vodou. Det börjar harmlöst och lite skoj. Men det fanns en anledning till att Joseph inte utövat vodou på länge, utövande vodou kan spåras och det finns de som bara väntar på att Joseph skall göra något så att de kan spåra upp honom. Parallellt med Joseph och hans familjs historia så får läsaren ta del av hur ett lugnt litet hotell i Gamla stan blir övertaget av svarta makter och naturligtvis så vävs de två historierna samman.

Boken är inte alls linjärt berättad och håller läsaren på halster genom att byta person och händelseinriktning precis när man tror att man skall få reda på något viktigt. Jag älskar tempot och den retsamma spänningen. Ibland kan jag tycka Joseph är lite barnslig och ibland blir jag även trött på hans fru Bea som verkar vara svår att leva med, hon beskrivs som riktigt lynnig och jag upplever henne som falsk. Men Bea tar sig mot slutet och jag får en större förståelse för henne. Kanske är det en kulturkrock när jag tycker Joseph och hans bror är glättiga i allvaret eller så är det Roman som tagit sig friheter med sina utom-nordiska karaktärer. Men det är förlåtet för resten är bra. Och spännande. Och slutar på ett sätt att man bara vill läsa nästa bok NU.

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON
Fritz Ståhl

One thought on “Stockholm vodou: Doktor Joseph

Kommentera

