Rummets rymder

Jag kan inte franska och har aldrigt läst George Perec på orginalspråket. Men jag har den översatta boken Försvinna, en bok som helt saknar den försvunna bokstaven E. Jag har ännu inte läst den men fascineras av tanken på upplägget och på arbetet med översättning av en sådan bok! Jag har däremot läst – den nu av Modernista utgivna – Rummets rymder. Jag har förstått att Perec var en herre som gillade språket och använde sig av språket för att skapa tankegångar och mening av det som kanske faller sig som… ingenting.

Själv tycker jag att jag är ganska liberal i frågan om språkets utveckling men kan nog uppfattas som språkpolis i vissa fall då jag också starkt tror på att ett otvetydigt språk vid information är av vikt för att undvika missförstånd. För en riktig språknörd torde Perecs alster vara underbart och jag själv förundras över hur väl han tar läsaren med genom sin redovisning av rum och rymd i Rummets rymder. Med början av en på samma gång konkret, fysisk som filosofisk beskrivning av en säng och vidare via sovrummet, lägenheten, huset för att sluta i världen, rymden. Fantastiskt. Och Perec kan konsten att vara saklig utan att skriva en på näsan eller vara tråkigt uppräknande, han låter läsaren själv välja var hen vill lägga nivån. Även för Rummets rymder blir jag upprymd över tanken på översättningen, för det är så lättläst, det flyter på men är ändå en sån finurlig lek med språket.

Omslaget på boken har en tämligen känd bild på Perec med katt på axeln

20130618-205952.jpg
Och för kattälskaren kan jag bekräfta att Perec lyckas väva in katt i sin praktiska filosofi även här.

Läs, förundras och njut!

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON

Kommentera

