Asfaltsänglar

Det här är en bok som utan att vara direkt våldsam är oerhört provocerande och ilsket stark i sin berättelse. Som när jag läste Ingenbarnsland blir jag i det närmaste upprymd över känslorna som förmedlas och tankarna som väcks hos mig. Det handlar om unga tjejer i ett samhälle med problem. Det är feminism i sin grundläggande mening trots att tjejerna här har så många andra identitetsklasser att hantera.

Jag valde läsa boken efter den här recensionen och som jag säger ovan så är det en innehållsrik och känslosam berättelse trots ett ganska långsamt tempo. Kapitlen varvas mellan lillasyster Leila i nutid och storasyster Samira ca ett år tidigare. Idag ligger Samira i koma, läsaren får följa Samiras flykt från hemmet och den alltmer fanatiska mamman som trots sin finländska bakgrund tagit Islam till sitt hjärta. Samira hittades avsvimmad i sin trappuppgång efter ett svårt fall. Ett fall som får tankarna att gå mot de fall som unga ”omedgörliga” kvinnor råkar ut för, hedersvåld eller asfaltsänglar. Leila vet inte ifall hon vågar ställa frågor kring vad som hände Samira och undviker i det längsta kontakt med Samiras bästa vän. Jag förstår Leila, det finns så många potentiella gärningsmän i den här historien och de finns allt för nära. Samtidigt så skall Leila försöka hitta sin plats i livet.

20130708-160148.jpg

Berättelsen är utmanande på många nivåer; ålder, klass, kultur, nationalitet, religion och framför allt kön. Jag gillar när det inte blir några pekpinnar och när karaktärerna nästan självmant får finna sina egna lösningar och förhållningssätt. Som läsare får jag bakgrund och förutsättningar, sen är det bara att hålla med eller inte. Tyvärr finns det ju inga facit. Jag är inte jättenöjd med slutet men jag är riktigt imponerad av karaktärernas styrka.

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON

Kommentera

