Sandmannen

Sandmannen är Keplers fjärde roman med Joona Linna i huvudrollen. Jag har väntat på förklaring till Joonas tillknäppta beteende och rädsla för att visa känslor. Det får jag, det fick jag också delvis i förra boken som slutade med förklaring till varför Joona åkte till Naturhistoriska och stirrade på en samisk brudkrona. Trist är att Joona inte längre åker och komplenterar vid brudkronan, spännande är det att läsaren får reda på vad som föranledde att Joona blev sån ensamvarg. För mig tappar Joona något i sin känsliga personlighet när han nu mer eller mindre avskrivit minnena av före detta familjen. Men det finns idag andra som kommit Joona nära, trots han kämpat för att det inte skulle ske. Och med personer nära är Joona sårbar och världen är inte snäll, onda krafter är seglivade och påhittiga.

Sandmannen är en spännande om än rätt förutsägbar berättelse om en ond ond man som trots han sitter inlåst lyckas manipulera personer där ute. Samtidigt som ett i åratal försvunnet barn återvänder som ung man så rullas Joonas historia upp. För många år sedan försvann Reidars två barn spårlöst och dödsförklarades så småningom. Den unge mannen som lättklädd stapplat fram på ett järnvägsspår i vinterns köld är Reidars son Mikael. Mikael har lidit helvetet instängd i mörker utan kontakt med omvärlden och sedan många år utan kontakt med människor. Mikael är säker på att hans syster Felicia lever men kan dessvärre inte ge några som helst ledtrådar till var. Det enda man kan gå efter är var han upptäcktes och det faktum att han har legionärssjukan (som är sällsynt och som inte fås var som helst, vissa variabler måste till).

20130815-131131.jpg

Joona, som jobbade med barnens försvinnande när det hände, kopplas in. Joona har alltid misstänkt att det var Jurek Walter som låg bakom barnens försvinnanden. Jurek är seriemördaren som sitter inspärrad och som typ ingen känner till, så manipulativ och hemsk är han att läkarna har öronproppar när de behandlar honom. Men hur har Jurek kunnat hålla Mikael och eventuellt Felica i liv under alla dessa år när han varit inspärrad? Har Jurek en medhjälpare? Hur kommunicerar de när Jurek är totalt avskuren (och okänd för) omvärlden? För att komma underfund med detta får Saga Bauer ett farligt uppdrag att gå under cover och få Jureks förtroende. Saga arbetar på bra men planen baktänder och plötsligt är ALLA i fara.

Boken är som sagt spännande och visst händer det saker. Jag känner mig nöjd med att ha fått ta del av Joonas historia och den biten är avklarad. Att Jurek är så ond och manipulativ känns overkligt i Sverige, inte minst efter Quicks frikännanden, men ok för bokens handling. Sen är det lätt räkna ut hur Jurek handlat och jag är mycket förvånad över att Jurek och hans offer inte behandlats mer av pressen. Jag tror inte att något så snaskigt och systematiskt kunnat undgå större rubriker, här är författarna inte trovärdiga. Förutom brottsfallen så får läsaren ta del av både huvud-och bipersoners destruktiva leverne och sorg. Inte minst Reidar som förlorade sina två barn lever ut sin sorg. Snorrik som han är blir det hela svulstigt och känns inte som något jag kan relatera till. Det är mycket som är för mycket, vilket gör att trots jag gillade boken är jag glad den avslutar serien om Joona. Det räcker nu.

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON

5 thoughts on “Sandmannen

  1. Avslutar serien om Joona för dig? För det ska väl komma en till!? Det Måste komma en till!! (Inte ens två utropstecken gör känslan rättvisa som jag känner just nu;) )

    • Jag tyckte det var ett naturligt slut men efter din kommentar så googlade jag lite och kan inte hitta något som stödjer min tes. Så kanske … Fast jag tycker Saga Bauer kan få ta över som huvudkaraktär.

  2. Jag är inte överförtjust i Lars Kepler men eftersom jag läst de tre första kommer jag nog läsa Sandmannen också. Särskilt med tanke på cliffhangern i tredje boken.

  3. Vill inte läsa för mkt av din recension av den, tenderar att ha det för mycket i åtanke när jag läser boken sen ;). Jag är ju ingen deckar-fantast men gillar faktiskt det jag har läst av Kepler väldigt mycket. Hoppas att jag inte blir besviken den här gången…
    Och tack för en supertrevlig kväll!
    /Heléne

Kommentera

