Vägen mot Bålberget

Under sommaren har DN bjudit prenumeranter på e-böcker. Då jag precis hade tecknat en helgprenumeration hade jag turen att få dem alla. Gratis är gott och eftersom jag varit sugen på flera av dem sedan tidigare så trotsade jag mig själv och gav mig i kast med att läsa på paddan och i telefonen. Det gick över förväntan bra men kanske har det också att göra med att det var en riktigt bra bok jag började med; Vägen mot Bålberget av Therése Söderlind. Hennes förra, Norrlands svårmod, är en sån där bra bok som jag har i bokhyllan och älskar men vågar inte läsa om, trots jag glömt en hel del – av risken att bli besviken, att den inte skall vara lika bra vid omläsning. Tur då Söderlind kommer ut med en ny, lika bra bok.

Boken börjar med Jacke och hans dotter Veronica 1974. Jackes fru och Veronicas mamma har precis lämnat dem, igen, på grund av Jackes otrohetsaffärer. Jacke är en man som kvinnorna faller för och han drivs av lust, han kan liksom inte låta bli. Trots att han älskar sin fru och barn. Och fruns bästa vän. I det limbo som uppstår innan Jackes fru har bestämt sig hur hon vill ha det så harvar Jacke och Veronica vidare i vardagen. Jackes mamma dör i samma vända och Jacke beslutar sig för att ta reda på vem som egentligen är hans pappa. I ett försök att dölja sina intentioner men också för att komma närmare sin dotter så finner Jacke sig indragen i släktforskning. Detta efter att Veronica plötsligt i skolarbetet kring häxorna som brändes på Bålberget påminner sig om att farmor sagt de hade förfäder som var med, där och då.

Därefter tas läsaren med 300 år tillbaka i tiden och möter Malin, kvinnan som Veronicas farmor pratade om. Malin lever ett inte helt lättsamt liv och vi följer henne när hon gifter sig, får ett barn som överlever och oron över att den enda dottern är för egensinnig för sitt bästa. Det är en tid av gudsfruktan och folktro som går hand i hand. Det är svårt att klara sig året om och många sätter sig i skuld för överlevnads skull.

Tillbaka till nutid är Veronica vuxen och kommer hem till Nyland för att besöka syskonbarn men också sin åldrande far. I sökandet efter sig själv har Veronica börjat släktforska och har funnit ut vem hennes pappas far var. Eller stämmer kyrkoböckerna? För farmor sade i förtroende något annat. Veronica nystar i historien för att komma underfund med ursprung men också hur de egentligen var släkt med Malin, kvinnan som undkom häxbålen på Bålberget. Liksom tidigare delar i boken så är det svårmod och sökande efter identitet. Vem är vi i skenet av våra förfäder och varför är det så viktigt med ursprung för att kunna stå för sig själv.

Den avslutande delen följer Olof, Malins svärson, som på gamla dar går igenom livet och hur det allt blev. För alltid förälskad i Malins dotter Segrid tar livet många svängar innan det blir de två. Därefter är livet ingen lek heller, Segrid har bagage och deras barn har alla personligheter som gör att de inte får det lätt.

20130828-131932.jpg

Boken är tjock och jag dras in i svårmodet och berättelserna. Jag blir fascinerad av berättelserna från dåtid, jag som annars inte gillar historiska romaner så värst. Det har med mänskligheten att göra, Söderlind skriver på ett sätt som gör att man kommer karaktärerna nära och känner med dem. Boken genomsyras av det svårmod jag nämnt, livet är inte enkelt och människan är känslig. Trots allt så härdar karaktärerna ut och att följa dem en bit på vägen är både intressant och gripande. Boken handlar om ursprung, arv och synd. Vägen mot Bålberget handlar i överförd betydelse om att komma till ro med sig själv. Att förlåta och låta vara.

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON

2 thoughts on “Vägen mot Bålberget

Kommentera

