Fjärilseffekten

Karin Alvtegen är en författare som jag har ett komplicerat förhållande med. Sättet hon beskriver sina karaktärer på är så psykologiskt förfinat. Karaktärerna är mänskliga, inga speciella psykopater eller så utan har bara den där mänskliga sidan som gör att det är lätt att identifiera sig och förstå hur lätt det är att göra fel. Och ångra sig och inte kunna vrida klockan tillbaka. Precis det där som man inte tycker om hos sig själv, det lyfter Alvtegen och det gör att jag ofta avskyr hennes karaktärer och blir rädd, för det ligger nära. Och för att hennes karaktärer berör mig så – avsky är en stark känsla – så är Alvtegen en författare som engagerar mig.

I Fjärilseffekten följer läsaren tre personer fem månader innan en fasansfull olycka (?) där en bil kör in i ett tåg och orsakar förödelse och död. Fjärilseffekten syftar då till visa vad som föranledde olyckan;

Fjärilseffekt = en marginell påverkan i systemet kan på sikt få stora och oförutsägbara effekter någon annanstans.

Bodil, en medelålders kvinna har precis fått ett sjukdomsbesked och dödsdom. För första gången på åratal vågar hon ta tag i sitt liv, hon lämnar sin man och säger upp sig. Hon försöker återknyta kontakten med den vuxna dottern Victoria. Victoria är den andra kvinnan vi får följa och innan hennes mamma hinner berätta om sin situation så tar Victoria i sin tur tag i sitt liv. Hon börjar i terapi för att reda ut varför jobbet är det enda hon bryr sig om och som del i sin utveckling väljer hon att tillfälligt bryta kontakten med sina föräldrar. Den tredje personen är en man, Andreas, en framgångsrik arkitekt, lyckligt gift och tvåbarnspappa. Andreas följer vi i hans hantering av känslorna efter det att han blivit hotad till livet under ett butiksrån. Andreas isolerar sig och blir besatt av att finna moralens kärna.

Visst blir man nyfiken över det nära sambandet mellan de två första och avsaknaden av samband till Andreas? Det driver mig framåt i läsningen, jag vill veta hur deras liv vävs samman, för det måste de väl? Det är också intressant att genom Bodils tillbakablickar se hur hennes liv formades, hennes uppväxt och hur hon träffade sin man, Victorias pappa. För samtidigt tar vi del av Victorias tankar som triggas genom terapin. Hur hon upplever sina föräldrar och sin uppväxt. Och så Andreas som ljuger för sin omgivning och utvecklar förföljelsemani.

Det är ledsamma livsöden och handlingar som kan tyckas inte så stora men som inte går att ta tillbaka och i det hela får konsekvenser. Utmärkt gestaltat, bra skrivet men på gott och ont – jag får ont i magen när jag läser.

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON

20130910-203759.jpg

2 thoughts on “Fjärilseffekten

  1. Jag hade den här hemma från biblioteket men hann aldrig läsa den, borde eventuellt ge den en chans till då eftersom jag tycker att böcker som ger mig ont i magen är bra böcker.

Kommentera

