Bookedbok: Kärleken passerade här en gång

978153~1Efter lite inledande strul så lyckades jag bli en av de lyckligt lottade som får ”smygläsa” en bok för Booked. Den här gången var det Peo Bengtssons Kärleken passerade här en gång. Boken beskrivs med meningen

En skilsmässa skildrad ur ett manligt perspektiv, om det som återstår när kärleken har passerat.

Det här med manligt perspektiv kändes fräscht men egentligen så var det mest mina fördomar som kom på skam. Mina fördomar är att det vanligtvis är mannen som tar initiativ till skilsmässa och det för att de funnit någon ny och hinner liksom inte med – det nya förhållandet finns där och lockar och behöver näring. Det som lämnas är någon som (kanske) upplever uppbrottet som en blixt från klar himmel och barn som kommer i kläm. I den här boken följer vi mannen men han är precis i den situation jag beskrev, fast den lämnade.

Plötsligt en dag så släpper Johanna bomben, hon vill skiljas. Samuel blir bestört, så dåligt hade de väl det inte. Men Johanna insisterar, det måste han ju också känt, att det inte längre händer något. När Samuel klämmer henne så framkommer det att Johanna också träffat någon ny, genom jobbet. Johanna bedyrar att inget ännu hänt men att hon vill att något skall hända och att hon därför känner det är rätt att bryta upp. Hon har redan ordnat så att hon kan bo i en av arbetsgivarens lägenheter och flyttar tämligen omgående ut. Kvar är Samuel som inte bara måste komma över Johannas svek, som han kallar det, utan också måste anpassa sig till vardagsrutiner med två barn som ensamstående förälder. Och ovanpå det tänka på framtiden, hur skall de göra med boende och så vidare.

Läsaren följer inte bara Samuels förtvivlan och resan från förvåning och upprördhed över sorg, bitterhet och slutligen acceptans, läsaren får också genom Samuel ta del av hur Samuel och Johanna träffades och hur deras förhållande utvecklades. Jag tycker att författaren här lyckas ge en fin och välavvägd historia till var de är i dag. På tal om mina fördomar tidigare, i den här historien så är det Samuel som blir kvar och som tar det stora lasset medans Johanna av ”finkänslighet” håller sig passiv med krav här och där att Samuel måste ta beslut om lägenheten och ekonomin. För Johanna är uppbrottet samtidigt början på något nytt och det här att hon kanske sätter barnen i andra hand är inget hon märker. Så trots jag tyckte att det manliga perspektivet gick förlorat när mina fördomar inte föll in så är det ett intressant upplägg med mannen som den övergivna. För så är det ju ibland också, fy på fördomar.

Fördomar eller inte, jag försöker hålla mig objektiv till Samuels handlande och hamnar i den subjektiva känslan att han ibland har svårt att fatta beslut och ibland tycker jag han är egoistisk och ganska mjäkig. Detta baserar jag på hans undergivna roll i relationen med Johanna, så som den beskrivs, men också i hans förhållande till bäste vännen Theodor som ställer upp helhjärtat. Trots egen trist erfarenhet i vårdnadstvist och haltande stöd från Samuel.

Summan blir att jag uppskattar det manliga perspektivet men hade det inte varit för att den lämnade här är en man så hade det inte varit något nytt utan bara en i raden av relationsromaner. Jag upplever inte att Peo Bengtsson på något sätt vill upprätta en jämställdhet eller ryta ifrån i vårdnadsfrågan. Istället är det en lågmäld kärleksroman om vad som händer när kärleken inte är kvar. Och för att förebygga fördomar som mina så behövs också dessa.

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON

Kommentera

