Främmande jord

Jhumpa Lahiri är en prisad och hyllad författare som skriver om traditioner och identifikation. Inför hennes Stockholmsbesök mot slutet av april tänkte jag läsa hennes böcker. Jag började med Främmande jord, en novellsamling som kanske inte fått lika mycket uppmärksamhet som hennes första men som var väldigt bra. Två delar och åtta noveller som kretsar både kring universella relationsfrågor som kring undran om tillhörighet när man är andra eller till och med tredje generationen utvandrare. Och för att del, hantering av kulturellt arv i även första generationen.

Lahiri är själv av bengalisk ätt men föddes i London och växte upp i USA. Hennes noveller i Främmande jord är så gott som uteslutande av samma problematik, föräldrarna beger sig till ett nytt land för att få framgång. Barnen växer upp och slits mellan föräldrarnas hopp och förväntningar på att lyckas samtidigt som de måste anpassa sig efter omgivningen.

Det är både framgångsrika karriärister och kvinnor som har svårt hantera karriär och familj med de dubbla budskap de får. Skrivet av en kvinna tycker jag nästan att berättelserna ur manligt perspektiv är de finaste men det är svårt att säga – samtliga noveller är väldigt, väldigt bra.

Adlibris
Bokus

20140316-120900.jpg

4 thoughts on “Främmande jord

  1. Bra tips. lätt mycket intressant. Här går jag och tycker att jag har tillhörighetsfunderingar. Har bott längre tid i Stockholm än hemma i norr. Känner mig mycket mer norrländsk än Stockholmsk. Frågan är om jag är mittemellan?

  2. Låter intressant. Jag känner faktiskt inte igen namnet trots min tid som prenumerant av tidsskriften Karavan som skriver om litteratur från Asien, Afrika och Latinamerika. Jhumpa Lahiri ska helt klart upp på att-läsa-listan.

Kommentera

