Kvinnan på övervåningen

Här sitter två tända ljus ser det ut som. Det är ett foto från internationell författarscen på Kulturhuset i Stockholm. Clair Messud är författaren som är i samtal med, en annan författare, Liv Ullman.

20140422-220249.jpg
Det blev ett väldigt personligt och engagerat samtal som fokuserade på Messuds senaste bok – och första översatta till svenska – Kvinnan på övervåningen. Valet av Ullman som samtalspartner var riktigt bra, en kvinna i samma åldersspann och som också skriver relationsromaner. Ullman gick på och kom tillbaka till ämnet och ville verkligen fördjupa sig och finna orsak och mening.

Messud ville med den här boken synliggöra en röst som inte hörs i litteraturen. Nämligen den arga kvinnan. Den arga medelålders kvinnan. Detta är något som varit oerhört provocerande, en kvinna som är arg på situationen hon är i. Den nordamerikanska synen är ju annars att man är self made. Alla kan, positivt tänkande osv.. Och ifall du inte lyckas så är det ditt eget fel. Nora, som den arga kvinnan heter, borde gjort andra val och hon hade mått bättre. Nu får hon sova som hon bäddat. Nora utmärker sig genom att inte vara nöjd utan att tycka att hon faktiskt förtjänat annat.

20140422-220305.jpg
Jag läste boken innan samtalet och diskuterade den med min Snackis-bokcirkel. Vi tyckte allesammans att så som Nora blivit behandlad har hon rätt att vara så förbannad som hon är. Visst, hon kommer i kontakt med en familj där hon mer eller mindre avundas kvinnan och önskar sig hennes framgång, hennes självklara sätt, hennes man och till och med hennes barn. Men hon gör det trots allt på att civiliserat och inte avundsamt sätt. Nora förstår, upplevde vi det som, att hennes egna framgångar inte är i relation till kvinnans. Nora bara önskar sig samma framgångar. Personligen upplevde jag det till och med att Nora faktiskt kunde hämta kraft och inspiration från kvinnan och hennes familj. Och därmed menar jag att hon inte alls har bäddat för att sova som hon i slutet av boken avslöjar att hon får.

20140422-222848.jpg
Ju fler författare jag lyssnar på, desto mer sällan uppfyller de mina förväntningar. Det var något vi i cirkeln diskuterade efter författarsamtalet. Jag ville så gärna att Messud skulle uttrycka att hon ville synliggöra den arga medelålders kvinnan och gottgöra henne. Men hur Ullman än ställde frågorna så fick hon aldrig Messud att erkänna detta. Kanske är det så som Helène sade till mig, författaren vill främst berätta en historia och vill att läsaren skall reagera på den. Jag önskar så starkt att författaren skriver sin historia med ett syfte. Vid signeringen vågade jag mig ändå på att fråga ifall Messud själv gillar Nora – som i så många recensioner blir nedgjord och kritiskt bedömd. Och äntligen fick jag lite av bekräftelsen jag var ute efter, precis som i vår cirkel så tycker Messud om Nora. Hon har sina brister men de gör henne bara till en helt vanlig människa.

20140422-224203.jpg
Adlibris
Bokus
CDON

One thought on “Kvinnan på övervåningen

Kommentera

