Gimokrönikan

Oj. Så känner jag efter att ha läst ut Patrik Godins Gimokrönikan. Trots att jag hört Godin prata om boken på DebutBar så var jag tvungen att kolla ifall den var självbiografisk, den här krönikan. Författarpresentationen hos förlaget säger nästan ingenting, författarens egna blogg är tunnsådd men jag hittar länk till en intervju. Och nej, boken är inte självbiografisk. Men skriven med det mytspunna och osäkra i åtanke.

20140427-215134.jpg

Bokens berättare är Patrik som delar namn, uppväxtort (Gimo) och yrke med författaren. Vad de mer delar blir oklart och boken är skriven som en berättelse från Patriks liv under en tid när han återvänt till Gimo, bygden han lämnat för världen, och tillbakablickarna till det som var. Det som var var Jussi. En vän så nära att jag tror inte bara läsaren utan också Patrik själv har svårt att hålla isär dem. Även när boken är slut är jag osäker på ifall Jussi existerat eller inte.

Men det som var var inte enbart Jussi, det var också Camilla och Camilla finns kvar. Camilla har en son, Tim och det är svårt att veta vem sonen brås på. Jussi finns där hela tiden – frånvarande. Vem Jussi var och vad som hände honom får läsaren reda på men det är upp till läsaren att tolka Jussi och hans öde. På samma sätt som läsaren får tolka Patrik och hans öde i den här uppgörelsen med Gimo. Jag blir förvirrad och imponerad, det känns som en verklig persons berättelse, någon som upplevt detta och måste få det ur sig – som en terapeutisk uppgift. Men det är inte Patrik Godins historia, det är Patrik Ohlsons. Och Jussis. Men främst är det en krönika över Gimo, bygden som blev till, som blev en svensk klassiker och som överlevde. Jag tror många från mindre samhällen med inflyttad arbetskraft och en enda stor arbetsplats som utgör orten känner igen sig. Jag gör det och då kommer jag ändå från Malmö.

Adlibris
Bokus
CDON

Kommentera

