Gränsen

När jag läste Sanningen av Riikka Pulkkinen så var jag tagen och kommer ihåg att jag tyckte författaren skrev så att det kröp i mig och jag kände med karaktärerna. Nu läste jag samma författares debut, Gränsen och blev inte lika tagen. I och för sig är det ju positivt, Pulkkinen har uppenbarligen utvecklats men för mig som läsare så blev det lite omvänd effekt.

20140601-213525-77725297.jpg
Gränsen handlar om många gränser. Det handlar om gränser mot sig själv, vad man gör för eller mot andra (älskade) och etiska gränser som är överväldigande, döden. Karaktärerna för också konversationer kring genren tragedi och dess mening, vilket jag uppfattar som ett tema genom boken. Karaktärernas liv sett ur ett tragiskt perspektiv och hur karaktärerna med sina val för livet framåt.

Det är flera berättarröster i boken och på ett eller annat sätt möts karaktärerna, ibland blir påverkan stor, ibland i periferin men tankeväckande. Anja lever i skuggan av sitt forna liv, hennes man är i sent stadie av Alzheimers och Anja vet inte ifall hon kan – eller vill – uppfylla löftet till honom att göra slut på honom när han inte längre minns. Anja tar det så långt hon ifrågasätter sitt eget liv. Anjas systerdotter Mari är en ovanlig flicka med ett vanligt namn. Mari upplever sig själv som ovanligt vanlig tills des att hennes lärare, Julian, ser och uppmärksammar henne. Julian är också en av rösterna, han går över gränsen och förför en elev. Julians sexåriga dotter finns också där, observerande sina föräldrar, mammans lynnighet, pappans vackra elev och vänskapen med granndottern.

Alla fyra berättarröster är på något sätt sorgliga men samtidigt så melankoliska att tankarna de uttrycker blir intensivt vackra. Och det är där jag känner igen Pulkkanen som jag minns henne. Sen tror jag att jag hade uppskattat boken ännu mer ifall jag varit bättre insatt i tragedins uppbyggnad. Men det skall jag läsa om nu, på Wikipedia.

Adlibris
Bokus
CDON

Kommentera

