Hon

Så fick jag äntligen läsa Hon av Viktor Andersson. Tack Marcus för boken!

I våras hörde jag Viktor Andersson berätta om boken på DebutBar och blev nyfiken på den. Den är skriven på ett sätt som känns nästan gammaldags, stilen passar författarens utseende på pricken. Snudd på omständliga meningar och ett uttryckssätt som gränsar på torrt gör att Berättarjaget inte känns som 23 utan snarare 70-80 år men med integritet. Trots att Viktor i boken i det närmaste hänger upp sitt liv på Hon, kvinnan i hans liv så är det en man med fokus. Först blir jag lite irriterad på att Viktor glömt namnet på den stora kärleken, Hon som han umgåtts med och som han älskar. Sen får jag för mig att det bara är ett tillfälligt hjärnsläpp som gör att han inte kommer ihåg namnet och att de turer i deras liv som Viktor tar oss med på utspelat sig i minnet under en kort, väldigt kort, tid -just för att hitta namnet igen.

Som läsare anar man tidigt att kärleken är över, från Hennes sida. Viktor är själv när han berättar om Henne och deras liv. Men vi förstår också att Viktor inte gett upp och han tror fortfarande på ett vi. Bara han kunde komma på namnet … Han prövar olika metoder, han försöker känna hur pennan skulle skriva Hennes namn, han tänker Hennes adress och han finner liknelser. I detta att försöka komma på namnet så rullas deras historia upp för läsaren, vi träffar dem och Viktor återger konversationer där han minns varenda nyans och punkt. Men inte Hennes namn.

Det är en ganska lustig lek och jag engagerar mig i att hitta namnet. I det lustiga försvinner nästan, men bara nästan, det fula i att Viktor erkänner han läser Hennes dagbok – även efter det att hon låser in den i en sekretär. Är han en ung förälskad man eller är han lite creepy? Ifall du som läser detta läser/har läst boken, hör av dig till mig och vi diskuterar vad Hennes namn faktiskt var.

20140720-211257-76377638.jpg

Adlibris
Bokus
CDON

Kommentera

