Tjockare än vatten

Carin Gerhardsen har verkligen fått till titeln på sin senaste deckare. Tjockare än vatten handlar om bandet mellan släkten och om vattenrelaterade brott och händelser. Tyvärr är ett av brotten dränkning av katter, något som skär i mitt hjärta. Det är så svårt att läsa om djur som far illa. Det tas också upp i boken, flera av poliserna kan inte förstå det hat och hämndbegär som eskaleras inom grupper av djuraktevister eller vanliga husdjursägare. Och i jämförelse med de brott poliserna arbetar med och den mänskliga grymhet som finns så kan jag väl förstå. Men, det är ändå hemskt när oskyldiga djur plågas.

Den här boken har en hel del historier att berätta, gamla händelser plågar gruppen vi är bekanta med och som leds av Sjöberg. Det blir mycket om paret Westman och Hamad men vi kommer också Gäddan närmare. Det finns en massa sammanträffanden och fastän de är snygga så tycker jag att det är så himla tråkigt när man följer en grupp poliser och det alltid är människor i deras direkta närhet som – av ren händelse – är inblandade.

Men det är snyggt och spännande. Parallellt med brotten som begås (det förkommer inte bara dränkta katter, det finns dränkta människor också) så följer vi ett barns uppväxt. Lillemor är bara sex år när och och lillebror ser sin mamma drunkna och lämnas ensamma i världen. De tas om hand av moster Nettan och läsaren får följa Lillemor periodvis upp i vuxen ålder. Nedslagen i hennes liv är inte lyckliga, hon ”passar inte in” i den nya familjen och hennes liv kantas av drunkningar. Eller dränkningar. Det är läskigt att läsa den där osäkerheten ifall det var en olycka eller ett brott och det är barn döljer spår.

Jag gillar verkligen Gerhardsens uttryckssätt, hon skriver så att jag vänder blad och skyndar framåt. Hon planterar ledtrådar och knyter ihop dem. Men hon beskriver också sina karaktärer som människor och jag blir aldrig irriterad på polisgruppen vi följer, något som jag annars ofta kan bli (även om jag fortsätter läsa serien).

IMG_0408.PNG

Adlibris
Bokus
CDON

2 thoughts on “Tjockare än vatten

Kommentera

