Innan vi faller

Den här boken såg jag på bokmässan och fängslades av dess baksidestext. Det lät som en psykologisk thriller där en man efter en till synes tillfällighet tar över en annan mans liv; hans fru och hans son.

Nu har jag läst Håkan Bravingers Innan vi faller och är förvirrad. Med baksidestexten om två män som byter plats och inledningen om en annan händelse där två människor bytt plats var jag redo för en historia med många trådar. Men jag fick ingenting mer än lite medelålderskris, ytte pytte tonårsliv och något som hade kunnat bli riktigt läskigt.

Bengt och Christian byter plats på ett flygplan och medan Bengt spenderar en vecka utomlands, en vecka som han anförtror Christian han inte kommer ha kontakt med sin hustru, så börjar Christian infiltrera Bengts familj. Varför? För att Christian är världens ensammaste människa, för att han bara vill älska någon och för att han tycker att Bengts liv verkar avundsvärt.

Men om Christian lever karriärsliv med ensamhet så har Bengt sina egna problem. Även han framgångsrik och god hand med kvinnor känner han sig vilse i sitt äktenskap och familj. Sonen hatar honom för hans affärer och hustrun låtsas sova när han ger sig av. Genom boken får vi följa Christian, Bengt, Bengts hustru Marinette som också hon är vilse i medelålderns eftertänksamhet och deras son Erik som är en för boken väldigt sund tonåring utan större problem än genansen han sexchattar med en dubbelt så gammal kvinna.

Tyvärr blir det aldrig någon beständig historia, inte ens feelgood och jag känner mig helt opåverkad när jag läser sista meningen. Vad trist på ett så snyggt förpackat paket.

IMG_0424.JPG

Kommentera

