Veterinären

Veterinären av Gertrud Hellbrand var segläst för mig. Utan att ha läst alltför mycket om den började jag läsa och inne på kapitel tre förstod jag att det inte var en novellsamling utan något mer sammanhängande, en roman med hopp i tid. Så småningom kom jag att uppskatta berättartekniken som inte är så där,prydligt varvad nutid/dåtid utan låter mig som läsare får ta del av olika personers liv förr, vilket ger mig förståelse för dem och deras handlande.

Kristin är berättarjaget och hemma hos sina föräldrar på hästbegravning och hästdop men med ett uppdrag. Som kulturjournalist siktar hon på ett radioreportage om uppväxtbygden som blivit en blomstrande hästbygd. Och de tillbakablickar från barndomen men också föräldrarnas ungdom och uppväxt blir med Kristins trängda tankar idag något av en uppgörelse mellan Kristin och henne själv. Mamman Lucille är en stark matriark och kanske är det i jakten på hennes godkännande som Kristin aldrig riktigt känt sig nog Carro, flickan som har talangen och delar kärleken till hästar med Lucille tar en allt större plats men samtidigt så inser Kristin att det hon har också kan väcka avundsjuka i Carros ögon.

IMG_0439.JPG
Som en modern släktsaga spelas Lucilles imperium upp, jag kan lätt dra paralleller till danska serier som Matador och Krönikan. Hur alla karaktärer på sitt sätt bidrar till helheten, fokus på en sammanhållande faktor (hästsporten!) och liksom i förbifarten referenser till samtida händelser. De där händelserna blir ibland lite väl planterade och stoppar flödet men annars är det en välskriven roman. Men jag vet inte riktigt vad författaren vill med den här berättelsen, kanske visa på den kvinnliga styrkan i hästsporten. Vilken tuff sport det är och hur ”hästtjejer” inte bara är hästtjejer utan så mycket mer. Ibland tänkte jag det var biografiskt men det finner jag inga belägg för.

Adlibriss
Bokus
CDON

Kommentera

