Alkemistens dotter

Jag hade tänkt läsa alla Augustnominerade böcker men det hann jag inte. Alkemistens dotter av Carl-Michael Edenborg hann jag i alla fall påbörja innan prisutdelningen och sen var det nog en kombination av lite lästid och långsam läsning som gjorde att det tog lång tid att bli färdig. Det här var ingen bok för mig. Jag tyckte den var ganska trist, alkemins grunder och kemi lockade mig inte och historien förstod jag inte mycket av.

Rebi är bara en flicka när hennes läromästare och pappa går bort i slutet av 1700-talet. Hela livet har Rebi drillats i alkemins teorier men också i en egensinnig religion som förespråkar tvagning och en outhärdligt dyster världssyn. Dessutom är Rebi resultatet av två släkters förening och därmed utvald. Det är hon, som med alkemins förtjänster, skall rädda mänskligheten – och det genom att förinta universum. Historien följer Rebi efter hennes pappas död, hennes uppväxt och jakt på svaret, inte enbart hur kunna framställa guld utan just hur hon, som utvald, skall kunna förinta universum.

Det blir en slags bildungsroman där Rebi går igenom livet och kommer till insikt, det jag gillar mest med berättelsen är slutet, på flera sätt.

IMG_3235.JPG
Själva läsningen var rätt jobbig där författaren förvisso vill placera sin karaktär i rätt tidsanda och Rebis sinne och uttryckssätt känns tidsenliga med stark Gudsfruktan och krångliga meningar. Sen är det kanske författaren själv som lyser igenom när det kommer till de ingående beskrivningarna av smuts och äckel, det menar jag inte personligt utan för att jag har en känsla av att han dras till realismen. Dessutom så är det många erotiska spänningar i berättelsen men det köper jag i en sådan tid där sexualiteten undertrycktes men lustarna ändå tillfredsställdes.

Adlibris
Bokus
CDON

Kommentera

