10 frågor med svar

Marcusbiblioteketet skickade en bunt frågor till mig, Bokglam, Sagas bibliotek, och Dark Places, här är mina svar;

1. Vilken är den sorgligaste boken?
Timbuktu av Paul Auster. Berättaren är en hund, en hund som lämnas ensam i världen när husse uteliggaren dör. Men hunden kämpar på och blir gång på gång sviken av livet. Det här är boken jag gråtit mest till. Och som jag får ont i magen av fortfarande när jag tänker på den, åratal efteråt.

2. Vilket bokomslag är det snyggaste?
Typ valfritt från Marcus Book Covers-board på Pinterest.

3. Hur ska en blurb se ut för att den ska fungera på dig?
Anspela på mitt intellekt. Smickra mig som läsare och jag är såld!
Eller ifall man skall beskriva genom motsatsen: IMG_0451.JPG

4. Vem bör spela Ester Nilsson i en eventuell filmatisering?
Lena Andersson! Nu är det omöjligt för någon annan att gestalta Ester.

5. Vilken är den glammigaste bok du läst?
OMG, SATC Kiss and Tell. Efter det att Carrie fått sin Mister Big kom boken, innan filmerna fått en att ifrågasätta serien. IMG_0447.JPGBoken fanns först inte i svensk bokhandel, inte på nätet och beställa från Amazon US gick inte med svensk adress. Men under min första NY-resa köpte jag den. Och älskade den.

6. Läsåret 2014: vad önskar du att du hunnit med?
Allt! Men framför allt alla olästa böcker här hemma. Har en hel del som jag verkligen vill och ser fram emot att läsa. Böckerna från bokrean i februari, pocketböckerna jag fyndade på sommarloppisar, alla böcker inhandlade på bokmässan och årets debutanter. Bland annat.

7. Bokmässan 2015, har du bokat?
I tanken – redan där
Kalendern – check
Semesteruttag på jobbet – check
Tågbiljett – billig biljett fixas 3 mån innan
Seminariekort – funderar på att ge mig själv i julklapp

8. Utifrån känslan du har just idag: vad skulle din självbiografi heta?
Glaset är alltid halvt tomt
Alternativt jag kopierar Lotta Sjöbergs Det kan alltid bli värre.

9. Bästa författarträff/uppläsning du varit på under 2014?
Vårens DebutBar på Södra teatern. En samling debutanter som kortfattat fick återge sina böcker. Mycket bra lett genom tre pass av Hedvig Weibull som lyckades hitta tema för grupperingarna. Jag är löjligt svag för tema och bakomliggande motiv.

10. Vilken bok ser du mest fram emot?
– just nu ligger Stöld av Babian högst upp på listan
– under julledigheten börjar jag med Not that kind of Girl
– i tanken är jag så nyfiken på Utan personligt ansvar
– 2015. Nytt år och så många böcker. Aaah.

Kommentera

