Violencia

Det krävdes löfte om en ny bok för att jag skulle plocka fram Lina Hagelbäcks Violencia. Jag vet inte varför det varit så svårt att börja läsa den här, eller kanske vet jag. Det är att Hagelbäck tidigare publicerat dikter och att Violencia först förekom i en utgåva av Blå blixt. Det är definitivt utom min bekvämlighetszon att läsa dikt eller poesi och skall sanningen fram var det därför jag tvekade.

I dagarna kommer Hagelbäck ut med en ny bok, Violencia och hennes far och vill jag läsa den så borde jag väl läst Violencia först tänkte jag. Det blev en positiv upplevelse, berättelsen är full av metaforer och beskrivande ord. Handlingen drivs snarare av känslor än händelser men ändå så är det full fart och pulserande rakt igenom.

Violencia är en färgstark kvinna med en sjukdom och viss sjukdomsinsikt. Hon är full av sig själv och kanske är hennes vänskap med Stina bara Violencias bipoläritet. Det är sånt som läsaren själv får bestämma, tror jag. Violencia vill leva livet fullt ut och hennes sätt att bete sig i världen skapar rykten och myter. Stina lyckas fånga Violencias uppmärksamhet, för att hon är lik Violencias mor men också för att Violencia ser något i Stina. Stina blir överväldigad av Violencia och gör allt för henne. Det är en vänskap som tär och inte bara på Stina. Violencia både vill och inte vill dela sitt liv och tankar med någon och kan, trots allt, inse hur elak hon kan vara.

Man skulle kunna säga att det är en surrealistisk berättelse där det förekommer skuggor som väger ton och fiktiva hav. Men ser man bortom det otroliga så är det Violencias livsrus som beskrivs och Stina blir indragen som en jungfru som lockas till illdåd. Tillsammans vågar Stina ta ut svängarna och njuta av livet samtidigt som Violencia inte behöver vara ensam. Men vänskapen tär och det är inga lyckliga slut. Det verkar inte som att Violencia kan lyckliga slut.

2015/01/img_0472.jpg

Adlibris
Bokus
CDON

One thought on “Violencia

  1. Ping: Lina Hagelbäck på Rönnells | Booze'n'Books

Kommentera

