Litteraturens långa natt 2015 – första halvan

Igår var det Litteraturens långa natt på ABF i Stockholm. Nionde i ordningen och min andra. Samma upplägg varje år, 8 författare i halvtimmeslånga samtal med Svante Weyler och uppläsningar från aktuell bok.

Jag är så himla glad att jag gick trots att de författare jag såg mest fram emot att höra var sådana som jag redan hört, i andra sammanhang. För kvällen var så där riktigt bra, jag fick ta del av nya tankar från författare jag redan hört och jag fick lära känna nya författare. Weyler är förläggare och före detta journalist med enormt litteraturintresse, han är påläst och kan ställa bra frågor men framför allt så var det en sån opretentiös och uppsluppen stämning.

IMG_3529
Kvällen inleddes med Therese Bohman som fortfarande är ganska aktuell med sin andra roman Den andra kvinnan. Jag har både läst boken och hört Bohman tidigare. Som alltid när jag ser henne så slås jag över hur vacker hon är, det är lite av Snövit över henne. Weyler inledde samtalet med att berätta att han på Bohmans blogg läst en gammal betraktelse över att anlända till Stockholm och en beskrivning över staden. Bohman erkänner hon har en fascination över livet som pågår bakom fasaderna, varför staden blir en sådan tydlig kuliss i hennes böcker. Annars vill Bohman inte prata så mycket om varför hon skriver om en kvinna som blir älskarinna. Istället berättar hon om sin nyfikenhet och lust att utforska och att det är därifrån hon får sina uppslag. Hon gillar att utgå ifrån och skriva kring klyschor – den andra kvinnan – för att klyschor är något som alla kan relatera till, annars är det ju inte klyschor. Det är ett väldigt fint sätt att bjuda in sina läsare tycker jag.

IMG_3532-0
Efter Bohman var det Sigrid Combüchens tur. Combüchen är nu aktuell med en romanbiografi över Ida Bäckmann, Den umbärliga. Bäckmann är en bespottad och illa omtyckt kvinna, en i litteraturhistorien avskydd person. Hennes fel är att hon var påflugen och efterhängsen – och ful. Denna kvinna beskrevs förfölja både Fröding och Lagerlöf men trots att relationerna pågick så är det Bäckmann som blivit illa ansedd som en stalker. I det jag hör Combüchen berätta så tänker jag på Lena Anderssons Ester som blir blind av kärlek eller blandar ihop beundran – intellektuell ömsesidig – med kärlek. Bäckmann är illa omtyckt men blev trots allt uppmuntrad av Selma Lagerlöf att skriva om sitt förhållande med/till Fröding. Lagerlöf ångrade sig kanske senare men det finns brevkorrespondens som vittnar om att trots Lagerlöf kanske led av dåligt samvete så lät hon inte Bäckmann bryta kontakten. Combüchen siktar inte på att ge Bäckmann upprättelse och tycker efter boken inte heller att Bäckmann var någon underbar person men hon vill ge Bäckmann det att ingen människa är umbärlig. Vi lever i tron att ingen är oumbärlig men Combüchen fascinerades över den starka avskyn som finns och tillåts finnas för Bäckmann, en människa som vi andra.

IMGe_3535
Därefter var det Stewe Claesson som kom upp på scenen och det var en ny bekantskap för mig. Men vilken man, han verkade rent ut sagt skitkul. Han höll långa monologer, gav roliga svar på Weylers frågor och lyckades i det hela ändå förmedla en intellektuell tanke. Claesson vill skriva om samtalets gåva. Hur samtalet tar fram jaget i oss när vi genom att ta ställning och berätta detta finner oss själva i det vi tar uttryck för. Hans nya bok, Komma nära, beskrivs handla om en visselblåsare. Och mannen boken handlar om tar upp obehagliga fakta men Claesson menar att han bara speglar en människas patos och beskriver hur denna man kommer sig själv nära – genom uttryck och ta ställning. Nu är mannen det handlar om anställd av kommunen för att göra någon form av förundersökning för ett bygg(?)projekt och kommunala handlingar är ju offentliga. Därför blir mannen en visselblåsare även om det inte är vad han strävar efter. Claesson har trots sin ålder som är mycket högre valt att låta sin karaktär var 30 år och berättar dråpligt hur hans redaktör ifrågasatte hur en 30-åring kan glömma sin mobil – inte trovärdigt. Men det jag hör av Claesson är inte bara en berättelse som jag tycker är lusigt och vitsig och hemskt gärna vill läsa. Jag hör också hur han låter sin relativt unga karaktär komma ut i arbetslivet med ambitioner och vilja att göra rätt och blir motarbetad och ifrågasatt på ett sätt som får honom att maniskt söka svar på vad han gjort fel, att försöka förstå vad som är rätt och fel och som i mina ögon är en av de största orsakerna till utbrändhet idag.

IMG_3539
Sista författaren innan vinpaus var Mara Lee. Jag hade sett fram emot att höra henne men då en bokcirkelkompis sagt att hon inte gillar Lees sätt att uttrycka sig var jag nästan lite nervös. I efterhand så tycker jag nog att Lee kunde låta både kort och överlägsen men jag undrar om det inte ligger något annat bakom. För trots att hon var närmast avsnoppande i sina svar på Weylers frågor så fanns en vilja att trots allt svara, att dela med sig. Sen verkade det hon läste från sin nya roman, Future perfect, riktigt bra. Hon har ett sätt att skriva om känsliga saker så att det ändå flyter på och blir del av en vardag. Hon skriver gärna om flickor i gränslandet till kvinna och böckerna brukar inte rädas ämnen som lust, sexualitet eller känslor. I Future perfect bildar en mamma och hennes två sönder en märklig kvartett med en ung kvinna från grannbyn, de leker vansinniga lekar dör de utforskar ämnen som just erotik, sexualitet och identifikation. Lee skriver om platser och tider som för henne är närmast mytologiska, hon håller sig i norra Skåne, mot gränsen till Småland – Göingetrakten. Och lite känner jag nog att hennes dialekt också talar mot henne, Göinge har tagit det värsta från både skånskan och småländskan vilket får språket att låta lite enfaldigt och irriterande. Hon erkänner själv att trakten kan motsvara USAS REDNECK-bälte. Lee har skrivit tre romaner på tio år och innan dess skrev hon poesi, idag identifierar hon sig fortfarande starkast som poet.

IMG_3550

Kommentera

