Öppnas i händelse av min död

Det här var min påskekrim, flera historier i en som vävs samman och mynnar i någon slags eftertänksamhet om orsak och verkan och hämndens irrvägar. 

Liane Moriartys Öppnas i händelse av min död följer tre kvinnor under påskveckan. För alla tre är tiden tung, för Rachel innebär det årsdagen av hennes dotters död. Dottern som blev mördad i unga år och vars mördare aldrig togs fast. Rachel har sina misstankar och när årsdagen närmar sig triggas hennes minne, sorg och hämndlystnad. Tess i det närmaste flyr hem till sin mamma över påsken efter att hon fått reda på att hennes man och kusin, båda partners i den gemensamt drivna reklambyrån, blivit förälskade i varandra. Tess tar med sig sin son och under påsken våndas hon, skall hon försöka få sin man tillbaka? Kan hon undanhålla sin son sin pappa? Är flirten med gammal pojkvän på riktigt eller bara ett sätt för henne att ge igen på mannens otrohet? Och så Cecilia, den perfekta fotbollsmamman och Tupper ware-drottningen vars liv går i spillror när hon läser ett brev när hon inte borde.  

 

Det är Cecilias brev som anspelas på i titeln. Hon hittar detta brev av en slump, hennes man har skrivit det och bett att det inte skall öppnas förmäns vid hans död. Först tänker Cecilia att det är sött men när hennes man reagerar nervöst när hon nämner det och att han till och med avbryter en affärsresa för att komma hem och ta hand brevet blir hon lite nojjig. Plötsligt lägger hon märke till flera saker i vardagen som hennes man gör ”lite konstigt” och hur perfekt deras liv än är så har de faktiskt inte haft sex på väldigt länge … Kan Cecilia hålla sig eller finns svaret i det där brevet? Jag hade aldrig kunnat hålla mig och då jag fick veta att brevet fanns att läsa i boken (sidan 151) bläddrade jag dit på en gång! I och med det så förstod jag mycket av de antydningar som görs i boken och hur kvinnornas (Rachel,Tess och Cecilia) liv kommer att vävas samman. Men det är en bra berättelse som faktiskt tar några vändningar som inte ens en som läst brevet väntade sig. 

Allt utspelar sig i Australien och det är lite lustigt att de firar påsk under vintern. Annars så är det en påskvecka som andra och trots att det hela händer under bara några dagar så hinner man som läsare komma in i kvinnornas liv, inte minst genom deras gissel och tankar på ”förr”. Det blir riktigt spännande och som jag sade så ger det läsaren en del att tänka på, hur livets händelser skapar vägval där vi tvingas välja och inte kan göra gjort till ogjort. Hur vi lever med våra val. 

Adlibris

Bokus

CDON

One thought on “Öppnas i händelse av min död

  1. Ping: Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty | Lottens Bokblogg

Kommentera

