Tordyveln flyger i skymningen

Shit vad bra Maria Gripe är! Det visste jag men det var längesedan jag löste hennes böcker och när vi läste om hennes Tordyveln flyger i skymningen som klassiker i #rödvinsbokcirkeln läste jag för första gången med vuxna ögon och nästan överväldigas av hur bra hon skriver och berättar. 

Förvisso var den här boken skriven som en radioföljetong som sedermera blev bok men den är otroligt spännande eller drivande. Kapitlen följer varandra och man vill bara fortsätta och fortsätta läsa. Jag upplevde det nästa som en sommarmorgons-saga. Det är tre ungdomars loja sommarlov som blir spännande och händelserikt efter en slump.  

Hela berättelsen är baserad på tillfälligheter – om det finns sådana. Det övernaturliga har en stor roll i Maria Gripes senare böcker och samma sak här. När syskonen Jonas och Annika samt deras vän David får chansen att sköta blommorna i den över sommaren övergivna Sahlgrenska gården så nappar de direkt. För kvällen innan har de – enligt Jonas som drömmer om att bli skjutjärnsjournalist – observerat mystiska händelser där. För mig som läsare var det mer mystiskt att David hade drömt om gården. David kommer att ha fler mystiska ”förespåelseer” under boken och trots att jag stjärnögt lovordade boken under bokcirkeln så fick Marias fråga om varför David tycktes ”connected” mig att inse att det fanns en del trådar som aldrig knöts ihop. Men va fan, när en bok är så bra att jag kan bortse från sånt. Då är det riktigt bra. I Sahlgrenska gården kommer ungdomarna att finna närmare 200 år gamla brev. De tar del av Emilies liv på 1700-talet, hennes kärlek till Andreas, Linnés lärljunge och hennes sorg när hon inte får honom. Allt nedtecknat i korrespondens med Andreas och hans syster, kär vän till Emilie. Andreas hade tankar kring naturen och alltings sammanhörighet som skulle kunna vara grunden till historien i filmen Avatar och till Jonas förtjuselse så tar den kringresande Andreas med en mumie (eller en staty som stått vid sarkofagen) hem till Sverige. Statyn bär på en förbannelse och i sökandet efter den egyptiska statyn tar med Jonas, Annika och David på äventyr. 

Karaktärerna är helt underbara. Jag vet inte vem jag skall gilla mest men jag väljer ändå Annika som med sina femton år får ett rejält feministiskt uppvaknande när hon läser de gamla breven och tar del av Emilies öde.  

    
 
Det här kom jag inte ihåg att jag reagerade på när jag läste sist men jag tycker Gripe framför åsikter genialt med de olika karaktärerna. Annika står inte bara för det förnuftiga och det romantiska som tjej, hon har åsikter som lyser starkt och jag blir jäkligt glad över att läsa dem. David är den mer eftertänksamma som i sina funderingar inte ser världen omkring sig, förrän den knackar på. Och det gör den sublimt genom hela boken. Därför trodde jag länge att jag skulle få en mer logisk förklaring till Davids inblandning men glömde bort mina förhoppningar i upplösningen. Jonas är yngst men mest fartfylld. Jag skrattade faktiskt högt åt vissa av hans passager. Det blir snudd på pilsnerskämt när han finner sin själsfrände i byprästen och de tillsammans fantiserar fram gåtor och svar, ständigt stärkta av sådana där små beska uppiggande tabletter (salmiak).  

 Det här, sade vi i bokcirkeln, är en tidlös berättelse som har allt. Ifall den hade utspelats idag så hade man fått ta hänsyn till mobiltelefoner istället för fasta telefoner och personerna hade varit mer rörliga. Foton som skickas per buss för att nå mottagaren om dryga timmen hade lätt kunnat slås upp på internet, liksom numren de slår i telefonkatalogen eller informationen de hämtar på biblioteket. Men lusten att söka information är så livfull att jag blir pirrig bara jag tänker på det. Själv googlade jag på blomman som är näst intill mänsklig och central i boken;  

Det var fler än jag som sökt den informationen 🙂 och fler än jag som tror på allt som boken berättar, förmås är det när man läser Maria Gripe. 

Adlibris

Bokus

CDON

  

2 thoughts on “Tordyveln flyger i skymningen

Kommentera

