Linjen

Linjen av Elise Karlsson är en tunn sparsmakad bok som säger mycket. Den kan läsas sarkastiskt, hur vi arbetar oss fördärvade men jag läser den sorgligt, hur vi arbetar oss fördärvade. 

 Emma i boken är en redan vid unga år utbränd tjej som i förtvivlan att stå utanför arbetsmarknaden återgår alltför tidigt och blir på nytt fast. Genom Emma tar vi del av det som jag tror vi alla upplever idag, hur vi genom jobbet förverkligar oss men på sneda villkor. Vi arbetar inte längre för att bli bättre människor och utveckla våra kompetenser utan vi arbetar för att passa in och främja andra – med andra menar jag ”jobbet”. 

Emma kan inte fullt ut förklara vad det är som hennes jobb syftar till men hon är alldeles säker på att hon måste bli bäst. Hon hänger sig till sin arbetsplats och är, trots att hon upplever meningslöshet i rutinerna, flexibel och ställer alltid upp. 

Emma belönas med en tillsvidareanställning men när hon når det målet är hon rädd för att vara ”sist in, först ut” och arbetar hela tiden hårdare. Arbetsklimatet förändras när nedskärningar görs och alla som har varit med om sådana vet hur tragiskt allt ter sig när det inträffar. Jag refererar fortfarande till Så fick vi se slutet, en bok jag tyckte var klockren i hur vi anställda beter oss i – och upplever (!)  – nedskärningstider. Nu var det en amerikansk bok och skriven med glimten i ögat, Linjen är mer ruggigt lik vardagen. 

Emma är en helt vanlig människa som har ett helt vanligt jobb i helt vanliga Sverige och ändå är det en berättelse som jag nickar medhållande åt samtidigt som det går kalla kårar längs min rygg. Författaren har ett väldigt exakt sätt att uttrycka sig och metaforerna är läskigt bra. Vad är meningen med livet? Är det verkligen våra jobb? 

Adlibris

Bokus

CDON

Kommentera

