Polarnatt

Nu har jag läst del två i Frida Skybäcks planerade trilogi om systrarna Stiernfors och även om jag inte tyckte Skybäcks tidigare böcker var dåliga så tyckte jag den här var så mycket bättre än de tidigare! Det här är en bok som rymmer mycket, jag är förvånad över att så många historier får plats i boken och den annars ganska begränsade ramberättelsen. 

Redan i första delen, Norrsken, så förstod läsaren att eftersom det finns tre systrar och det är tre böcker så viks en bok för varje syster. Norrsken handlade om Cecilia som gifts bort mot sin vilja efter att ha följt sitt hjärta och råkat i ”omständigheter”. Jag trodde att maken Rousseau skulle visa sig vara inte fullt så hemsk som Cecilia föreställde sig men i Polarnatt får vi – till min glädje – följa Cecilia in i nya äktenskapet och livet som husfru. Och läsningen visar att Cecilias make verkar gå från kyligt charmerande till pressad, ilsk och kusligt nyckfull. Kanske är det huset de bor i som påverkar honom – huset är stort och ogästvänligt och Cecilia nystar upp en mordgåta som läsaren tar del av (spännande!). Eller så är det inte huset i sig utan Cecilias man är helt enkelt pressad över att fabriken inte går som tänkt och deras ekonomiska situation blir ohållbar. Det är lite upp till läsaren att tolka in övernaturligt eller inte här. Cecilia växer bokstavligen i den här boken, hon har mycket att stå i och lär sig handlas med problem. Det är jättekul att se hennes utveckling.  

Och ännu roligare är det att läsa om mellansystern Elisabeth, vars bok detta kan sägas vara. Här pratar vi utveckling! När jag läste Norrsken så drog jag vissa paralleller till Downtown Abbey och det gör jag i den här boken också, en av döttrarnas frigörelse från familjen och de krav som på den tiden lades på en ”adelsfröken”. Likaså kommer jag att tänka på Fröken Frimans krig, båda parallellerna för att jag gillar hur kvinnorna inte är födda egensinniga suffragetter utan vi tar del av kvinnors tankar i tidens möjligheter. Det är inte helt lätt att ställa om sig.   

Nu utspelar sig Skybäcks serie strax innan sekelskiftet och kvinnorörelsen i Sverige växte väl sig kanske stark först efter sekelskiftet men det är ändå oerhört roligt att hon skrivit in denna frigörelse. Elisabeth försöker vara sina föräldrar, främst mamman, till lags men funderar mycket. Efter en misslyckad vistelse hos en tilltänkt friare finner Elisabeth stöd och en helt ny vänskap i sin kammarjungfru Vera. Vera blir stöd både i Elisabets privata känsloliv och mer allmänt när det gäller livet. Genom Vera får Elisabeth kontakt med en omvärld hon inte sett förut och hon inser hur priviligerat hon levt och bestämmer sig för att göra något åt det hon upptäcker. För Elisabeth så öppnar sig en ny värld och hon genomgår en hel del prövningar som förändrar hennes världsbild.  
Nu väntar jag på tredje boken och mer om pimpinetta lillasyster Amelie som fått en greve på kroken. Hoppas den berättelsen blir lika girlpower Och feministiskt uppvaknande som Polarnatt! 

Adlibris

Bokus

CDON

Kommentera

