De försvunna

Som jag hängde på Stockholms biblioteks sida för att haffa Caroline Erikssons bok De försvunna. Till slut hittade jag boken som e-bok hos Malmös bibliotek och kunde läsa. Nu har det gått ett dygn och jag har smält känslorna lite. Första intrycket var att jag kände mig lurad. Det här var inte berättelsen jag hade väntat mig. Men så går jag tillbaka och läser förlagets text. Och det handlar mer om hur jag läste texten än hur den är utformad. Och jag snor förlagets inledande text som jag skriver under på: 

De försvunna är en gastkramande och oförutsägbar psykologisk spänningsroman av Caroline Eriksson, där ingen är den man tror och ingenting är som det först verkar. 

Den är verkligen psykologisk spänning! Och oförutsägbar, jag hann gissa många möjliga scenarion under tiden jag läste. Gastkramande – nja, sådär. Men den är verkligen beskrivande i scenerna där vi följer berättaren Greta i hennes alltmer desperata handlingar. 

Greta åker i början av boken ut till en liten ö i en sjö med kärleken Alex och dottern Smilla. Greta låter Alex och Smilla gå i land och undersöka ön och väntar i ekan. Samtidigt så får läsaren ta del av Gretas tankar och känslor inför sjön som Alex målat upp som både mystisk och oroväckande genom sägner och smeknamnet ”maran”. Så går tiden och de kommer inte tillbaka, Greta går iland och letar men de är som uppslukade. Det finns inga spår av dem. Vad gör man i en sån situation? De måste ju vara där, eller hur? Ja, det är upptakten till berättelsen som sedan utvecklas både genom Gretas sökande och genom Gretas tankar (som ger läsaren del av Gretas inte helt problemlösa bakgrund och inte helt problemlösa relation till Alex). Det finns en kursiv röst, kapitel som olycksbådande antyder det ena och det andra och jag gillar inte sånt så mycket men det har i alla fall sin roll här och säcken knyts verkligen ihop. Här är det inga lösa trådar om än att vissa trådar klaras upp lite snabbt. Det här att man som läsare verkligen får svar på sina frågor och spänningen är bokens bästa behållning tycker jag. Och precis som jag hade en föreställning om bokens handling går boken ut på att allt inte är vad man tror.  

 Adlibris

Bokus

CDON

Kommentera

