I vilt tillstånd

Det här är en bok som jag så gärna hade velat diskutera i bokcirkel. Jag blev ganska knockad av Roxane Gays I vilt tillstånd. Jag gillar inte allt, ibland blir jag lite irriterad på huvudpersonen och berätterskan Mireille. Främst är det i tillbakablickar på hennes och hennes mans förhållande men det är också bra, kan jag tycka, att jag inte helt hängivet älskar denna kvinna som får utstå så mycket. Och det är också mycket som jag inte kan ta in och förstå, eller det är svårt att sätta ord på hur jag menar. Därför citerar jag stycken ur Ida Theréns recension av boken i SvD

I vilt tillstånd inleds som en saga. Den handlar om Mireille, som kidnappats och hållits fången i den haitiska slummen i tretton dagar. Och utsatts för exakt det du kan tänka dig händer en kvinna som är kidnappad och inlåst med sju män. Fast värre ändå.

[…]

För att överleva det brutala sexuella våldet hon utsätts för suddar Miri ut minnena av maken Michael, barnet Christophe och sig själv – tills hon är ”ingen”. Brösten, som värkt av mjölk, sinar slutligen.

[…]

Alla sitter vi i vår bur, tycks författaren antyda, även om vissa av dem är förgyllda. Kan sann frihet existera, i ett hierarkiskt samhälle? Rasism, kön, ekonomi och samhällsstrukturer. Allt håller oss fångna, på sitt sätt.

[…]

Bokens absoluta styrka ligger i hur det sexuella våldet inte behandlas sensationellt, som en kittlade detalj för läsaren, och sedan lämnas med antagandet att alla lever lyckliga i alla sina dagar. Det tar inte slut för att Miri släpps från kidnappningen och våldtäkterna upphör. Inte ens när hon är fri, är hon fri.

Alltså. Det här recensionen är så himla bra. Jag hade velat cirkla boken med Therén. Hon ger mig också svaret på vad jag förmodligen tyckte skavde i Mireilles förhållande, läs recensionen! Vad jag skall göra är att på en gång läsa Gays Bad feminist och gå och lyssna på henne den 12 maj på internationell författarscen i Stockholm. Det kan bara bli jättebra. 

Adlibris 

Bokus 

CDON

Kommentera

