The Fever

The Fever av Megan Abbott är en bok som jag är mycket ambivalent till. Den kändes väldigt ”amerikansk” på ett jobbigt sätt och jag gillade varken handlingen eller upplösningen speciellt, men den behandlar viktiga ämnen och ifall jag ifrånser min personliga smak så kan jag förstå att boken tilltalar en del.The Fever handlar om flickorna på en high school i en mindre stad i USA. Den börjar med att en flicka under en lektion får ett anfall, liknande epilepsi. Hon tas hem och får ytterligare anfall och läggs in på sjukhus. Det blir bara värre med henne. Strax efteråt får ytterligare en flicka ett större anfall i skolan och snart sprider det sig, flera flickor får ticks och större eller mindre kroppsliga besvär. Ingen vet vad det beror på och rädslan gör att man söker förklaring genom syndabockar. 

I boken följer vi Deenie, en flicka i skolan. Hon är bästa vän med både den första värst drabbade flickan och den andra flickan. Vi får veta ganska mycket om Deenie, hennes familj (pappa och storebror, mamma på annan ort) och hennes två bästa vänner; Lise och Gabby. Vi får följa dem och ta del av andra flickor i deras närhet, flickor som skräckslagna utvärderar minsta huvudvärk eller kramp. Deenie är naturligtvis också rädd att drabbas men hon är främst orolig för Lise som är riktigt dålig. Hon känner också skuldkänslor för att hon undvikit Lise samma morgon som hon blev dålig. 
Det jag personligen hade svårt för i den här berättelsen är hur snabbt det blir kaos. Det är high school och tjejerna är osäkra och sökande men efter Lises anfall så är det nästan paniiiik. Hallå. Det kanske var ett epelepsianfall, jobbigt men inte så att alla behöver go bananas. Rykten sprids och det går snabbt till att bli något mytomspunnet. Det andra jag har svårt för är flickornas sexualitet. Även om jag måste ge Abbott credd för att inte vara präktig och för att lyfta ämnet så är det fortfarande inte riktigt som i Sverige. Vill jag intala mig i alla fall. Och upplösningen. För mycket för mig. Mer än så säger jag inte. 

Vad jag gillade då? Det här att Abbott skriver om viktiga ämnen och genom att skriva om dem skönlitterärt så närmar hon sig en grupp som är viktig i sammanhanget, tonårsflickor. Hon skriver om rädslan att vara annorlunda och att svika en vän. Hon skriver om deras sexualitet (och mycket bra om storebrodern och hans vänners syn på tjejernas sexualitet). Om det orättvisa i att flickor kan smittas av livmodercancer genom att ligga. 

Abbott skriver också om föräldrarnas rädsla och omsorg om sina döttrar (barn, men här handlar det främst om döttrar). 

Deenies pappa om hur tufft det är att låta sin dotter gå ut i världen som kan vara skrämmande även för vuxna. Och som han aldrig helt kan rädda henne ifrån.

Det är inte bara ungdomarna som får panik. Föräldrarna blir också rädda och det är främst här som syndabockarna jagas. De vuxna, Deenies pappa är lärare på hennes skola, söker rationella förklaringar och är skiträdda på samma gång. Som föräldrar vill de skydda sina döttrar och känner skuld när de inte vet hur. 

Gabbys mamma om hur världen ändras när man får barn. Allt är potentiellt farligt.

Det är fina relationer i boken men inte riktigt i min smak, lite för smörigt. Men trots att jag är så negativt inställd så var det något med boken, något som gör att jag tänker på den. 

Adlibris

Bokus

CDON

Kommentera

