Riksdagsbiblioteket är öppet för allmänheten, fast inte deras e-böcker

Jag är verkligen sugen på att läsa Malin Persson Giolitos Störst av allt. Den är ständigt utlånad på biblioteket i Stockholm och när jag skickade in om inköpsförslag som e-bok fick jag svaret att den är för tillfället för dyr för det avtal Stockholms stadsbibliotek har. Skam den som ger sig. Jag dammsög nätet efter andra bibliotek som hade den som e-bok men de flesta bibliotek kräver att man hämtat ut fysiskt lånekort innan de släpper på låntagaren på e-böckerna. Kan jag i viss mån förstå eftersom det är känt att e-boksavtalen inte är så roliga och påverkar bibliotekens budget som är regionsknuten. 

Men så hittar jag boken på Riksdagsbiblioteket, ett bibliotek som stolt förkunnar att 

Riksdagsbiblioteket är ett av få parlamentsbibliotek i världen som är öppet för allmänheten. Det är ett specialbibliotek inom samhällsvetenskap och juridik. Riksdagsbibliotekets främsta uppgift är att förse riksdagen med goda beslutsunderlag och samlingarna byggs upp för att passa riksdagens behov. De flesta av bibliotekets böcker går att låna hem.

Men. Det visar sig att Riksdagsbibliotekets elib-tjänst (där man lånar e-böcker) som ligger på Riksdagsbibliotekets domän endast är tillgänglig för Riksdagsledamöter. Trots att elib-tjänsten i första hand är skönlitterär. Hur tänkte man här tänker jag …

Trots att det för gemene man inte går att låna så kan vi se vad Riksdagen läser för e-böcker. 

Bok ett och två är relativt nya så de är förmodligen för dyra för oss ”vanliga” låntagare. Bok tre verkar verkligen en bok som det är viktigt att regeringsledamöter kan läsa online. 

Kommentera

