Mindfulness för losers

Under bokmässan så anordnade Bokförlaget ett event där bloggare fick träffa författarna och prata om deras böcker, en av dem jag träffade var Christoffer Holst. Holst var en av finalisterna i Harlequintävlingen nåt år sedan och gav sedan ut sitt manus på annat förlag. Nu är han aktuell med sin andra bok, Mindfulness för losers
Jag är inte mycket för feelgood-böcker men Holst sprudlande person gjorde att jag absolut ville läsa hans bok. Så himla glad och söt pojke, jag känner mig som en tant som vill knipa hans kinder. Skämt åsido så är det en bra egenskap, att som författare få läsaren att vilja läsa deras böcker. I Mindfulness för losers så börjar berättelsen i Solvik, Jämtland. Här bor Pamela, en 27-åring som bor i föräldrarnas källarvåning, arbetar som frisör i byn och har ett kk-förhållande med en kille med lika få ambitioner som hon själv. Eller kanske inte. Pamela har provat lämna Solvik, hon var med i Heta nätter, en dokusåpa á la Pradise hotel och var både full och hade sex i tv. Innan dokusåpan var hon partypinglan mitt i centrum, efter dokusåpan är hon ensam och singeln som inte blir bjuden på baby showers. Hon spenderar sin fritid med att röka och plöja sjukhusserien Puls samt drömma om den sexiga (diskutabelt men Pamela anser det) skådisen Wade Crust. 

Så en dag när det känns som allra mest motigt och instängt i Solvik så kommer chansen – Wade Crust skall komma till Sverige och spela in en serie. Och! Han skall casta sin motspelerska själv! Detta är som gjort för Pamela som beger sig till Stockholm och sitt nya liv i pappas raggaråk. 

Väl i Stockholm upplever Pamela att livet i en storstad kan vara lika hårt som på landet. Hon har svårt att fixa boende, skådespelarerfarenhet och vänner. Hon har ett enormt flyt dock och saker och människor dyker upp i hennes väg. 

Boken har en tagline: Du kan ta tjejen ur Heta nätter men du kan inte ta Heta nätter ur tjejen. Och det är en väldigt beskrivande fras för boken och Pamela. Hon är tjejen som är kmssig och inte tänker sig för men hon vill inte vara något annat. Hon är okomplicerad och passar inte instängd i Solvik. Hon passar inte heller i en roll, hon ser morgondagen som full av nya upptäckter och tar verkligen dagen som den kommer. 

För att vara en feelgood är boken riktigt rolig och inte alls smörig eller snyftig (mina fördomar, jag vet). Jag hatar egentligen titeln men jag gillar boken (!) och jag tycker i efterhand att titeln är rätt fyndig. Vilken tur Holst charmade mig att läsa den här boken som jag aldrig skulle läst annars. 

Adlibris

Bokus

CDON

Kommentera

