Som om vi kände varann 

Jag har läst en egenutgiven bok (novellsamling) som var bra! Ja, utropstecknet förtjänar sin plats. Jag har inte läst massor av egenutgivet men det jag läst har oftast varit så dåligt att jag inte klarat läsa klart och när det varit ok så är det också allt. Ok. 

Den här novellsamlingen av Tobbe Möller Som om vi kände varann- är riktigt bra. Novellerna är korta men förmedlar ändå ett förlopp som känns som en hel historia. I linje med min fördomsfullhet mot egenutgivet så är jag imponerad av hur sparsmakade och förnurliga novellerna är. Annars kan ju kill your darlings vara tufft ifall man är sin egen redaktör. 

Novellerna saknar inte humor, den finns där i det finurliga och den träffsäkra sarkasmen i vardagen. Men det finns ett sorgligt stråk genom samlingen, det är inte alltid uttalat och vissa av novellerna slutar hoppfullt men de innehåller alla någon slags förlust. Av kärlek, förtroende eller vänskap. 

Just nu är jag bara så glad att jag motbevisats (egenutgivet kan vara bra) och att jag fått en trevlig lässtund. 

Adlibris

Bokus

CDON

Kommentera

